ویروس کرونا می تواند روزها پس از عفونت در قلب و مغز مستقر شود 

  1. صفحه اصلی
  2. مقالات سلامت
  3. ویروس کرونا می تواند روزها پس از عفونت در قلب و مغز مستقر شود 
 
شاید همه ما فکر می کردیم اگر به عفونت کرونا مبتلا شدیم، چند روز بیماری را تحمل می کنیم و سپس بهبود می یابیم، درست مانند ابتلا به آنفلوانزا. اما اکنون مشخص شده که رفتار ویروس کرونا متفاوت است.  
پژوهش انجام شده توسط موسسه ملی سلامت آمریکا نشان می دهد که ماه ها پس از پایان عفونت کرونا، همچنان ویروس کرونا به صورت زنده در سلول های مغز و قلب فرد ممکن است وجود داشته باشد. 
کرونای مزمن چیست؟ 
ویروس کرونا تقریبا این توانایی را دارد که در همه بافت های بدن مستقر شود. همچنین این ویروس می تواند پس از پایان عفونت حاد، علائم مزمنی را به وجود آورد که به آنها «کرونای مزمن» گفته می شود. با وجود این که دوره حاد عفونت با ویروس کرونا تمام شده است اما همچنان ممکن است ویروس در برخی از بافت های بیمار تکثیر پیدا کند و باعث بروز علائم و نشانه های عجیب و غیر قابل توجیهی در بدن شود. 
مدت مدیدی بود که پزشکان متوجه وجود آثار درازمدت کرونا شده بودند اما کسی به درستی نمی دانست چرا این علائم پس از ماه ها همچنان ادامه دارند. اکنون می دانیم! هنوز ویروس در بدن به شکلی مخفیانه و مرموز به زندگی در بافت ها و حتی تا حدودی تکثیر ادامه می دهد. 
چه کسانی به کرونای مزمن ممکن است دچار شوند؟ 
متاسفانه دوام آوردن ویروس کرونا فقط در بدن افرادی که کرونای شدید گرفته اند، رخ نمی دهد. هر کسی که به ویروس کرونا آلوده شده است، شاید ویروس در بدنش باقی بماند.  
به عنوان نمونه، برخی از افرادی که به دنبال آلوده شدن به ویروس کرونا بدون علامت مانده اند، یا نشانه های بسیار خفیفی هم پیدا کرده اند، در معرض ابتلا به کرونای مزمن قرار دارند. شاید پیش از این تصور می کردیم که سیستم ایمنی این افراد به قدری قدرتمند است که ویروس کرونا را به محض ورود به بدن مهار کرده است. شاید این حرف درست باشد اما ویروس کرونا می تواند در درازمدت حتی از چنگال چنین سیستم های ایمنی قوی هم جان سالم به در ببرد. 
ویروس کرونا در قلب و مغز حتی ماه ها پس از بهبود مرحله حاد بیماری دیده شده است 
در طول یک سال گذشته که همه گیری ویروس کرونا در همه جای جهان از جمله در آمریکا قربانی می گرفت، پژوهشگران آمریکایی تحقیق جالبی انجام دادند. آنها جسد 44 نفر را که مدتی پس از پایان مرحله حاد عفونت کرونا درگذشته بودند، مورد کالبدشکافی و بررسی دقیق قرار دادند. 
در این پژوهش اجزای ویروس کرونا به وفور در بسیاری از بافت های بدن این افراد پیدا شد. به عنوان نمونه، فردی که 230 روز پس از آغاز علائم عفونت با ویروس کرونا فوت کرده بود، در مغز و قلبش هنوز اجزای ویروس کرونا وجود داشت.  
برخی ویروس های دیگر مانند ویروس سرخک هم می توانند برای مدت های طولانی در بدن باقی بمانند و آثار مزمن از خود بروز دهند. بنابراین چنین پدیده ای فقط خاص ویروس کرونا نیست.  
پزشکان از این جهت ابراز نگرانی می کنند که نمی دانیم در سال های آینده با چه حجمی از افزایش بیماری های قلبی و مغزی ناشی از ابتلا به کرونا رو به رو خواهیم بود. متاسفانه موارد ابتلای جوانان به نارسایی قلبی یا حملات جنون به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است. پزشکان نمی دانند آیا علت آن ابتلای گسترده افراد به عفونت کرونا بوده یا نه.  
آنچه مسلم است این که ویروس کرونا فقط باعث یک بیماری حاد نمی شود بلکه تاثیر آن روی سلامتی افرادی که کرونا گرفته اند شاید سال ها بعد خود را نشان دهد. به همین دلیل، با واکسیناسیون علیه کرونا و سایر اقدامات پیشگیری همه موظف هستیم که از گسترش این ویروس و عفونت ناشی از آن که با نام کوید-19 هم شناخته می شود، پیشگیری کنیم. 
پژوهشگران آمریکایی توانستند ویروس کرونا را از بافت های قلب، مغز، روده کوچک و غده آدرنال (فوق کلیوی) این اجساد کشت و تکثیر دهند. به عبارت دیگر، ویروس موجود در این بافت ها فعال بود.  
این پژوهشگران معتقد هستند با وجود این که ریه ها و راه های تنفسی مهم ترین بافت هایی هستند که مورد هجوم ویروس کرونا قرار می گیرند و بیشترین تعداد ویروس در این بافت ها دیده می شود، اما باید به خاطر داشته باشیم که ویروس می تواند در همه بافت های بدن پخش شود و سلول های ما را در هر نوع بافتی عفونی نماید.  
ویروس کرونا می تواند دو عضو حیاتی بدن یعنی قلب و مغز را آلوده نماید. این ویروس ممکن است ماه ها یا سال ها بعد دوباره فعال شود. این فعالیت دوباره می تواند بیماری های بسیار گوناگون قلبی یا عصبی را به بیمار تحمیل کند. بیماری که فکر می کند از عفونت کرونا به سلامت گذر کرده اما ویروس هنوز در بدن او و در بافت های حیاتی او وجود دارد. 
درباره زیمکو 
گروه بازاریابی دارویی زیمکو خدمات متنوع بازاریابی و فروش به شرکت های دارویی ارائه می دهد. این خدمات شامل: 
  • تهیه بیزینس پلن و تدوین استراتژی های بیزینس 
  • اجرای استراتژی ها طبق برنامه عملیاتی شامل معرفی داروها به پزشکان و داروخانه های مربوطه 
  • خدمات مدیکال مانند تهیه محتوای علمی بروشورها، دراپ کارت ها، و آموزش مدیکال به نیروهای فروش 
  • خدمات هنری مانند تهیه انواع محتوای تصویری برای فضای مجازی، یا متریال چاپی، طراحی و اجرای غرفه نمایشگاهی و سایر امور 
  • هماهنگی امور توزیع دارو از راه ارتباط نزدیک با شرکت های پخش دارویی 

ویروس کرونا می تواند روزها پس از عفونت در قلب و مغز مستقر شود 

ویروس کرونا می تواند روزها پس از عفونت در قلب و مغز مستقر شود
مقالات سلامت
فهرست