تقریبا همه ما درباره فشار خون بالا خوانده یا شنیده ایم. در این نوشتار تلاش ما این است که بیشتر درباره علائم و علل پرفشاری خون صحبت کنیم. 
فشار خون بالا چیست؟ 
فشار خون بالا یک بیماری بسیار شایع است. در این بیماری، فشاری که از سوی خون به دیواره سرخرگ ها وارد می شود، بسیار زیادتر از حد طبیعی است. فشار زیاد خون به دیواره شریان ها باعث آسیب به آنها می شود. بدین ترتیب، فشار خون بالا می تواند به سکته قلبی یا مغزی منجر گردد.  
به طور کلی، فشار خون ما به دو عامل بستگی دارد: 
  • حجم خون پمپ شده توسط قلب در سرخرگ ها  
  • قطر سرخرگ ها و در واقع، مقاومتی که این رگ ها در برابر عبور خون از خود نشان می دهند 
هر چه خون بیشتری از سوی قلب به درون رگ ها فرستاده شود فشار خون بالاتر خواهد رفت. همچنین هر چه قطر رگ کمتر باشد، فشار خون بیشتر خواهد بود.  
فشار خون اندازه گیری شده به صورت دو عدد ثبت می گردد. بیشتر مردم فشار خون را با واحد سانتیمتر جیوه بیان می کنند مثلا دوازده روی هشت اما در دنیای پزشکی برای دقت بیشتر، فشار خون با واحد میلیمتر جیوه درج می گردد مانند 120 روی 80. 
  • عدد بزرگتر فشار خون یا فشار خون سیستولیک: این عدد فشار خون ما را درست در لحظه انقباض قلب و اوج قدرت پمپ قلب نشان می دهد 
  • عدد کوچک تر فشار خون یا فشار خون دیاستولیک: این عدد میزان فشار خون را در فاصله بین دو نوبت تپش قلب نشان می دهد.  
ما ممکن است سال های سال فشار خون بالا داشته باشیم ولی از آن بی اطلاع باشیم. چرا؟ چون فشار خون بالا در بیشتر افراد هیچ علامتی ندارد. 
علائم فشار خون بالا 
بیشتر مبتلایان به بیماری فشار خون بالا هیچ علامت یا نشانه ای ندارند. شایان توجه است در برخی از این افراد فشار خون در حد خطرناکی بالاست اما هیچ علامتی به چشم نمی خورد. 
به ندرت مشاهده می شود که درصد کمی از مبتلایان به فشار خون بالا علائمی داشته باشند مانند: 
  • سردرد 
  • تنگی نفس 
  • خونریزی از بینی (خون دماغ) 
این علائم بسیار عمومی هستند. به طور معمول، فقط وقتی بیماران دارای فشار خون بالا علامتدار می شوند، که فشار خون به حد بسیار زیادی رسیده است. 
به همین دلیل، بهتر است هر وقت به هر سببی که به پزشک مراجعه می کنیم، فشار خون ما اندازه گیری شود. بدین ترتیب، امکان تشخیص زودتر فشار خون بالا فراهم می شود.  
علل فشار خون بالا 
بیماری پرفشاری خون را به طور کلی به دو دسته می توان تقسیم کرد. 
پرفشاری خون اولیه 
در بیشتر بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا هیچ علتی برای بالا رفتن فشار خون نمی توان یافت. به این نوع فشار خون بالای اولیه یا پرفشاری خون اولیه گفته می شود. این نوع از فشار خون بالا، شایع ترین نوع پرفشاری خون است. در پرفشاری خون اولیه، فشار خون بتدریج و در طول سال ها بالا می رود. 
پرفشاری خون ثانویه 
در تعداد کمی از مبتلایان به فشار خون بالا، می توان عامل افزایش دهنده فشار خون را تعیین نمود. به این نوع از بیماری، پرفشاری خون ثانویه گفته می شود. نوع ثانویه فشار خون بالا شیوع بسیار کمتری نسبت به نوع اولیه آن دارد.  
پرفشاری خون ثانویه به طور معمول، بسیار ناگهانی ظاهر می شود. فشار خون در این بیماران به طور معمول بسیار بالاتر از بیماران مبتلا به پرفشاری خون اولیه است. 
برخی از داروها یا شرایط پزشکی یا بیماری هایی که به عنوان علل پرفشاری خون ثانویه شناخته می شوند، عبارتند از: 
  • توقف های گذرای تنفس در هنگام خواب (آپنه انسدادی هنگام خواب) 
  • برخی بیماری های کلیوی 
  • تومور غده فوق کلیوی (غده آدرنال) 
  • مشکلات تیروئید 
  • برخی از نقص های مادرزادی در رگ های بدن 
  • بعضی از داروها مانند قرص جلوگیری از بارداری، قرص سرماخوردگی، قرص بازکننده بینی، و برخی مسکن ها 
  • داروهای غیرقانونی و مواد خیابانی مانند کوکایین یا آمفتامین 
عوامل خطرزای فشار خون بالا 
هر عاملی که باعث افزایش احتمال بروز یک بیماری در فرد می شود، عامل خطرزای آن بیماری نام دارد. عوامل خطرزای فشار خون بالا به شرح زیر هستند. 
سن 
با افزایش سن، احتمال بروز پرفشاری خون هم زیاد می شود. تا 64 سالگی فشار خون بالا بیشتر در مردان دیده می شود. در زنان، بیشتر انتظار داریم فشار خون بالا بعد از سن 65 سالگی تظاهر پیدا کند. 
سابقه خانوادگی 
به طور معمول احتمال ابتلا به پرفشاری خون در کسانی که والدین آنها فشار خون بالا داشته اند، بیشتر است. 
چاقی و اضافه وزن 
هر چه وزن ما بیشتر باشد، خون بیشتری لازم داریم تا اکسیژن و مواد غذایی را به همه سلول های بدن برساند. وقتی میزان خونی که از رگ ها عبور می کند، افزایش می یابد، فشار بیشتری هم به رگ ها وارد می نماید.  
کم تحرکی و ورزش نکردن 
کسانی که تحرک کمتری دارند و بیشتر نشسته اند، تعداد ضربان قلب بیشتری دارند. هر چه قلب تندتر بتپد، فشار بیشتری از سوی خون به دیواره رگ ها وارد می شود. باید توجه داشت که ورزش نکردن باعث اضافه وزن افراد هم می شود. 
دخانیات 
سیگار یا قلیان کشیدن باعث می شود بلافاصله فشار خون ما به طور موقت بالا برود. علاوه بر این، دود سیگار و قلیان حاوی مواد مضری است که به دیواره رگ ها آسیب می زنند. آسیب به دیواره رگ نه تنها احتمال بروز بیماری های قلب و عروق را زیاد می کند، بلکه قطر رگ ها را هم کاهش می دهد. دود سیگار یا قلیان کشیدن دیگران هم برای ما همین ضررها را دارد. 
مصرف زیاد نمک (سدیم) 
هر چه میزان سدیم در غذای ما بیشتر باشد، بدن ما آب بیشتری را در خود نگه می دارد. بالا رفتن حجم آب در بدن با افزایش فشار خون نسبت مستقیم دارد. 
مصرف کم پتاسیم در غذا 
پتاسیم و سدیم در سلول های بدن ما با هم در رقابت هستند. هر چه پتاسیم بیشتر باشد، سدیم کمتر فرصت پیدا می کند. برقراری تعادل مناسب بین پتاسیم و سدیم بدن، برای تندرستی ما امری حیاتی به شمار می رود. اگر از راه غذایی پتاسیم کافی به بدن ما نرسد یا به دلیل کم نوشیدن آب، پتاسیم زیادی از راه ادرار دفع شود، سدیم در خون زیاد می شود. این امر در نهایت، می تواند باعث دشواری کنترل فشار خون بالا شود.  
زیاده روی در نوشیدن مشروبات الکلی 
اگر مصرف مشروبات الکلی زیاد باشد، به قلب و رگ ها آسیب می زند. مقدار کمتر الکل مصرفی می تواند برای بانوان با آسیب بیشتر همراه باشد. به عبارت دیگر، بدن خانم ها به آسیب ناشی از الکل حساس تر از آقایان است. 
استرس 
هر گاه استرس زیادی را تجربه کنیم، فشار خون ما به طور گذرا بالا می رود. عادات همراه با استرس مانند سیگار کشیدن یا پرخوری هم آثار زیانبار خود را به استرس اضافه می کنند. 
درباره کپسول ویتاگریپ 
عصاره هسته انگور دارای موادی از خانواده پُلی فِنُل است. این مواد خاصیت آنتی اکسیدان بسیار قوی (چند ده برابر ویتامین سی) دارند. هر کپسول ویتاگرِیپ حاوی 100 میلی گرم عصاره هسته انگور است.  
پژوهش های متعدد پزشکی نشان داده است که عصاره هسته انگور در کنترل فشار خون بالا می تواند بسیار مفید باشد. در واقع، در کنار اصلاح شیوه زندگی و مصرف داروهایی که پزشک برای کنترل فشار خون بالا تجویز می کند، مصرف کپسول ویتاگریپ با یک ماده کاملا طبیعی، به کنترل بهتر فشار خون بالا کمک می نماید 
برای تهیه کپسول ویتاگریپ از داروخانه آنلاین اینجا کلیک کنید. 
گروه بازاریابی دارویی زیمکو طبق قرارداد منعقده با داروسازی داروپژوه جابر، معرفی کپسول ویتاگریپ به جامعه پزشکی و داروسازی و همچنین هماهنگی توزیع آن را بر عهده دارد.   

فشار خون بالا: علائم و علل 

فشار خون بالا: علائم و علل
مقالات سلامت
فهرست