اگر از هسته انگور طی مراحل صنعتی عصاره گرفته شود، به آن عصاره هسته انگور گفته می شود. عصاره هسته انگور غنی از آنتی اکسیدان های قوی مانند پروآنتوسیانیدین است. در این نوشتار در مورد خواص آن، صحبت خواهیم کرد. 
عصاره هسته انگور به سبب مقدار زیاد آنتی اکسیدان موجود می تواند خواص بسیار متنوعی داشته باشد. از عصاره هسته انگور برای پایین آوردن کلسترول خون، کمک به درمان گرفتگی رگ های قلبی یا آترواسکلروز، مشکلات بینایی و آسیب های وارده به اعصاب کمک گرفته شده است. 
متاسفانه برای اثبات بسیاری از این خواص، پژوهش های قدرتمند و قابل اعتماد پزشکی انجام نشده است اما برخی از پژوهش ها هم تاثیر مثبت این ماده طبیعی در سلامت بیشتر را مورد تایید قرار داده اند 
خواص عصاره هسته انگور 
خوشبختانه پژوهش های پزشکی زیادی به انجام رسیده است که نشان می دهد عصاره هسته انگور روی کاهش انواع بیماری های قلبی و کمک به درمان آنها موثر بوده است. 
همچنین به نظر می رسد که می توان گفت عصاره هسته انگور یک ماده ضدسرطان بسیار قدرتمند به شمار می رود. شاید بتوان از عصاره هسته انگور برای پیشگیری از ابتلا به سرطان هم سود برد. 
افزایش استحکام استخوان ها 
مصرف عصاره هسته انگور همراه با مکمل کلسیم می تواند استحکام استخوان ها را به طرز چشمگیری افزایش دهد. این ترکیب تاثیر مثبتی بر افزایش استخوان سازی بدن دارد 
پیشگیری از سرطان پوست 
همان طور که در بخش های پیشین گفته شد، عصاره هسته انگور حاوی یک آنتی اکسیدان قدرتمند به نام آنتوسیانیدین هاست. یک پژوهش معتبر پزشکی نشان داد که مصرف هسته انگور می تواند شدت سرطان پوست را کم نماید. پژوهشگران نتیجه گرفتند که عصاره هسته انگور می تواند در کاهش آثار بد اشعه ماورابنفش بر پوست انسان موثر باشد. 
شایان ذکر است تابش زیاد اشعه ماورابنفش می تواند باعث پیری زودرس سلول های پوست و سرطان پوست شود. چنین به نظر می رسد که عصاره هسته انگور به دلیل آنتوسیانیدین موجود در خود باعث کاهش استرس اکسیداتیو و همچنین کاهش فعالیت سیستم سیتوکینی بدن می شود. 
خواص قلبی عروقی عصاره هسته انگور 
به نظر می رسد که آنتی اکسیدان قوی موجود در عصاره هسته انگور با چندین مکانیسم به سلامت بیشتر قلب و رگ ها کمک می‌کند: 
  • حفاظت از سلول های دیواره رگ ها در برابر آسیب های مختلف 
  • کاهش فشار خون بالا 
  • کاهش چربی بد یا کلسترول بد خون 
شایان توجه است که در برخی مطالعاتی که روی آنتی اکسیدان ها انجام شده است، قدرت آنتی اکسیدانی عصاره هسته انگور از ویتامین های سی، ویتامین E و ویتامین آ (بتاکاروتن) بیشتر بوده است. 
پیشگیری از پیشرفت آلزایمر با مصرف عصاره هسته انگور 
مشکلات شناختی مانند نقص حافظه یکی از اختلالاتی به شمار می رود که هنوز نمی توان به درستی آن را درمان کرد. با وجود این، روندهای متفاوتی وجود دارد که از بروز یا پیشرفت آنها جلوگیری می کند. مصرف عصاره هسته انگور به عنوان یک آنتی اکسیدان بسیار قوی یکی از این راهکارهاست. 
پروآنتوسیانیدین موجود در عصاره هسته انگور از افت حافظه جلوگیری می کند. در یک پژوهش پزشکی معتبر مشخص شد که این ماده از سلول های عصبی موجود در منطقه مخصوص حافظه محافظت می نماید و بدین ترتیب از اختلال حافظه ناشی از افزایش سن پیشگیری می نماید 
پژوهش ها از فواید عصاره هسته انگور در جلوگیری از پیشرفت بیماری آلزایمر حکایت دارند. در ضمن، مطالعات متعددی برای اثبات بیشتر تاثیر این ماده طبیعی در درمان آلزایمر در حال انجام است. 
سایر خواص عصاره هسته انگور 
به نظر می رسد که عصاره هسته انگور در درمان یا پیشگیری از بیماری های زیر هم نقش ایفا می نماید: 
  • بهبود زخم ها 
  • پیشگیری و درمان عفونت قارچی از نوع کاندیدا (برفک) 
  • پیشگیری و درمان پوسیدگی دندان 
  • بهبود بینایی در تاریکی 
  • کاهش احتمال بروز عوارض دیابت مانند مشکلات دیابت در چشم و تسهیل کنترل قند خون 
  • کاهش ورم 
  • کاهش علائم واریس عروقی 
  • کاهش التهاب 
عوارض عصاره هسته انگور 
این دارو هم مانند هر داروی دیگری ممکن است در درصد کمی از افراد با واکنش های ناخواسته بدن همراه شود. عوارض احتمالی مصرف عصاره هسته انگور عبارتند از: 
  • سردرد 
  • گلودرد 
  • گیجی و منگی 
  • خارش سر 
  • درد معده 
  • تهوع 
اگر عصاره هسته انگور مصرف می کنیم باید حتما با پزشک خود بگوییم. عصاره هسته انگور هم مانند بسیاری از داروها در کبد تجزیه می شود. این امر می تواند گاهی باعث تداخل دارویی شود. 
عصاره هسته انگور مانند یک داروی ضدانعقاد عمل می کند. اگر ما از قبل طبق تجویز پزشک در حال مصرف داروهای ضدلخته و ضدانعقاد مانند آسپیرین، وارفارین یا پلاویکس هستیم، بهتر است از مصرف عصاره هسته انگور خودداری نماییم. 
درباره کپسول ویتاگریپ حاوی عصاره هسته انگور 
هر کپسول ویتاگریپ حاوی یکصد میلی گرم عصاره هسته انگور با درجه خلوص بالاست. مصرف روزی یک تا سه کپسول می تواند با بسیاری از خواص یادشده در بالا همراه باشد. 
کپسول ویتاگریپ محصول باکیفیتی از داروسازی داروپژوه جابر است. این دارو از داروخانه های معتبر و همچنین برخی داروخانه های اینترنتی قابل تهیه است. برای خرید اینترنتی کپسول ویتاگریپ اینجا کلیک کنید. 
گروه بازاریابی دارویی زیمکو طبق قرارداد با داروسازی داروپژوه جابر معرفی این محصول به کادر درمانی کشور و هماهنگی توزیع ویتاگریپ را بر عهده دارد. 
 

عصاره هسته انگور چیست و چه خواصی دارد؟

عصاره هسته انگور چیست و چه خواصی دارد؟
مقالات سلامت
فهرست