در یک پژوهش که در نشریه پزشکی JAMA oncology منتشر شده، نشان داده شد آن دسته که مبتلایان به سرطان که کمتر تحرک دارند، بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان قرار دارند. 
نجات از سرطان و بقای بیماران مبتلا به سرطان 
خوشبختانه با روش های تشخیصی پیشرفته و درمان های موثرتر، تعداد بیشتری از مبتلایان به سرطان از این بیماری نجات می یابند. به عبارت دیگر، تعداد نجات یافتگان سرطان روز به روز بیشتر می شود. به عنوان نمونه، انتظار می رود در کشور آمریکا در سال 2030 میلادی تعداد نجات یافتگان سرطان به بیش از 22 میلیون نفر برسد. 
یکی از دلایل افزایش نجات از سرطان این است که درک ما نسبت به عواملی که به بهبود سرطان کمک می کنند، افزایش یافته است.  
یکی از این عوامل موثر، تحرک و ورزش است. همه ما می دانیم که ورزش و فعالیت بدنی احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن را کم می کند. همچنین پژوهش های پزشکی معتبر نشان می دهد که ورزش و تحرک در مبتلایان به حتی سرطان پیشرفته احتمال مرگ و میر را کاهش می دهد.  
پرسشی که هنوز پاسخ قطعی به آن داده نشده است این که آیا ورزش و پرتحرکی عوارض سرطان و عوارض جانبی آن را کم می کند یا تاثیری در آنها ندارد. باید منتظر پژوهش های آینده پزشکی بمانیم.  
اما نشستن زیاد مدتی است که در پژوهش ها مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به تحقیقات پزشکی پیشین می دانیم که نشستن های طولانی مدت احتمال ابتلای ما به بیماری های مشخصی را زیاد می کند. به عنوان نمونه، ثابت شده که نشستن برای مدت های طولانی احتمال مرگ و میر به هر دلیل، ابتلا به بیماری های قلب و عروق، دیابت و انواع سرطان را افزایش می دهد. این امر به ویژه در کسانی که به طور مرتب ورزش هم نمی کنند، بیشتر صدق پیدا می کند.  
نجات یافتگان سرطان هم نباید زیاد بنشینند 
در پژوهش تازه پزشکی همین اثر در گروه خاصی از افراد سنجیده شد. کسانی که سرطان آنها معالجه شده و از سرطان نجات یافته اند، اگر زندگی خود را با نشستن های طولانی ادامه بدهند، بقای کمتری نسبت به همتایان پرتحرک خود خواهند داشت. 
با توجه به افزایش روزافزون جمعیت نجات یافتگان سرطان لازم است اطلاعات بیشتری در مورد زندگی آنها پس از معالجه سرطان گردآوری شود. این افراد پس از بهبود سرطان باید قدر زندگی را بیشتر بدانند و یکی از راه های تندرستی بیشتر آنها ورزش و تحرک است. 
متاسفانه طی دو سال گذشته و با شیوع زیاد ویروس کرونا، تحرک و ورزش در زندگی افراد کمتر شده است. نجات یافتگان سرطان هم از این مستثنا نیستند و در این دو سال کمتر ورزش کرده اند. این بی تحرکی برای همه، از جمله برای کسانی که سرطان را شکست داده اند، خطرناک است. 
با توجه به اطلاعات تازه که از این پژوهش به دست آمده است، هم اکنون پزشکان لازم است بیشتر از پیش نجات یافتگان سرطان را به ورزش و تحرک دعوت کنند.  
آمار کنونی در مورد نجات یافتگان سرطان چه می گوید 
آمار کنونی حاکی از این است که بیشتر از نیمی از نجات یافتگان سرطان زندگی کم تحرکی دارند. چنین به نظر می رسد که از این گروه دو سوم افراد، بیش از شش ساعت در روز در وضعیت نشسته هستند.  
تحقیقات نشان می دهد هر چه مدت نشستن در طول روز بیشتر باشد، احتمال مرگ و میر، خواه به دلیل سرطان خواه به دلیل سایر علل، بیشتر از افرادی خواهد بود که کمتر می نشینند. البته اثر این نشستن های طولانی با ورزش و فعالیت کم می شود. به عبارت دیگر، کسانی که در هفته بیش از 150 دقیقه را به حرکات ورزشی متوسط می گذارنند، خطر مرگ و میرشان کمتر می شود. 
نشستن زیاد جقدر خطر مرگ و میر را زیاد می کند؟ 
باید گفت نشستن برای مدت طولانی شاید به اندازه سیگار کشیدن با خطر مرگ همراه باشد.  
در بین نجات یافتگان سرطان، کسانی که بیشتر از 8 ساعت را در روز در وضعیت نشسته به سر می بردند، 5 برابر بیشتر در معرض احتمال مرگ و میر، به دلیل سرطان یا بیماری های دیگر، قرار دارند. به عبارت دیگر، همان کسانی که با تحمل رنج و سختی توانسته اند از سرطان خود را نجات دهند، با نشستن بیش از حد دوباره خود را در معرض خطر مرگ قرار می دهند. 
تمام اطلاعاتی که تا اینجا به بررسی آنها پرداختیم، یک پیام بسیار شفاف دارند: 
افزایش تحرک و ورزش و در کنار آن کم کردن ساعت هایی که در وضعیت نشسته هستیم، برای تقویت وضعیت سلامتی همه ما، از جمله نجات یافتگان سرطان، ضرورت دارد.  
تردیدی نیست که پرهیز از استعمال انواع دخانیات مانند قلیان نکشیدن، حفظ وزن در محدوده طبیعی، داشتن یک برنامه غذایی سرشار از میوه ها و سبزی های تازه و پرهیز از نوشیدن الکل، برای نجات یافتگان سرطان هم باعث تقویت سلامت می شود. اما پرهیز از نشستن برای مدت طولانی و به ورزش پرداختن شاید آن قدرها که لازم است، در مرکز توجه این افراد قرار نداشته است.  
امید است که با توجه به نتایجی که در این پژوهش تازه به دست آمده است، پزشکانی که بیشتر با نجات یافتگان سرطان سر و کار دارند مانند پزشکان محترم دارای فوق تخصص رادیوتراپی، پزشکان ارجمند دارای فوق تخصص هماتولوژی و سایر اعضای کارد درمان، درباره لزوم کاهش ساعت نشستن و افزایش تحرک جسمانی تاکید نمایند. 
اگر شما هم کسی را می شناسید که توانسته است با عزم راسخ خود و درمان مناسب و زودهنگام، از دام سرطان رهایی یابد، حتما این مقاله را با او به اشتراک بگذارید. 
گروه بازاریابی دارویی زیمکو 
زیمکو گروهی متشکل از افراد مجرب در زمینه بازاریابی محصولات دارویی است. گروه بازاریابی دارویی زیمکو خدمات زیر را به شرکت های دارویی ایرانی و بین المللی ارائه می دهد: 
  • معرفی محصولات دارویی آنها به پزشکان، داروسازان، و مراکز مربوطه 
  • ارائه خدمات بازاریابی مانند تهیه دراپ کارت یا تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ و اجرای آن در شبکه های اجتماعی و وب سایت 
  • ارائه خدمات مدیکال و علمی مانند تهیه مقالات علمی، برگزاری سمینار یا وبینار و تهیه پرزنتیشن و ارائه آن در این برنامه ها توسط تیم مدیکال زیمکو 
  • هماهنگی توزیع محصولات دارویی متناسب با اهداف بازاریابی با ارتباط نزدیک با شرکت های پخش دارویی 
  • انجام همه امور هنری مانند تهیه محتوای بصری برای وب سایت و شبکه های اجتماعی، طراحی و چاپ بروشور و کاتالوگ، طراحی و اجرای غرفه 
گروه بازاریابی دارویی زیمکو در سال های 1398 تا 1401 به صورت مداوم بسیاری از خدمات بالا را به داروسازی سبحان انکولوژی دارای محصولات دارویی ضدسرطان مانند اورولیموس و ایماتیب ارائه داده است. 

نجات یافتگان سرطان تحرک بیشتری داشته اند؟ 

نجات یافتگان سرطان تحرک بیشتری داشته اند؟
مقالات سلامت
فهرست