بازاریابی تلفنی و تکنیک های آن را بیشتر بشناسیم

  1. صفحه اصلی
  2. مقالات فارما
  3. بازاریابی تلفنی و تکنیک های آن را بیشتر بشناسیم
با رقابتی تر شدن بازار کسب و کارها، اهمیت ارتباط موثر با مشتریان نیز افزایش می یابد. یکی از راه های بازاریابی مستقیم، بازاریابی تلفنی است که بهره گیری صحیح از تلفن علاوه بر نکات گفته شده در راستای مدیریت زمان نیز به بازاریابان کمک می کند. 
در این ارتباط هم صاحبان کسب و کار در شناساندن خویش به مشتری تلاش می کنند و هم فرصتی فراهم می شود تا صدای مشتری را بشنوند و از نیازهای او آگاه شوند بازاریابی مشتری یکی از قدیمی ترین شیوه های بازاریابی است که به نوعی شیوه ی بازاریابی سنتی نیز محسوب می شود اما می توان با برخورد اصول بازاریابی جدید شیوه ی سنتی را نیز به بازاریابی مدرن و نوین تبدیل کرد. 
1-   کار با تلفن باید هدفمند باشد: 
برای هریک از مکالمات تلفنی خود از قبل برنامه ریزی داشته باشید، ابتدا موضوع را به خوبی در ذهن خود مرور کنید، سوال های احتمالی که قرار است مشتری بپرسد را بشناسید، به دنبال پاسخ باشید و در آخر هنگامی که ذهنتان آرام شد تماس را برقرار کنید. 
قبل از گرفتن شماره خود را کاملاً آماده کنید. این آمادگی شامل سرحال بودن ، به کار بردن عبارات کلیدی مثبت مانند این که : “الان می خواهم یک مکالمه تلفنی موفق داشته باشم”، لبخند زدن، فراهم بودن ابزار کار مانند برگه یادداشت، قلم، اطلاعات مورد نیاز و… . معطل گذاشتن مشتری برای پیدا کردن خودکار، آمار و … پسندیده نیست. 
2-   لطفاً ربات نباشید! و صحبت های خود را بر اساس نیاز مشتری پیش ببرید:
در هنگام بازاریابی تلفنی، لحن صحبت شما هنگام برخورد با مشتری بسیار مهم  است. سعی کنید در این مواقع به صورت یکنواخت صحبت نکنید. یکنواختی لحن صدا اعتماد طرف مقابل را از بین خواهد برد و این احساس را منتقل می کند که این مشترینیز همانند یکی از هزاران مشتری در میان مشتریان شماست. لحن صدای شما باید لذت بخش و دلنشین باشد، گویی طرف مقابل، اولین مشتری شما در طول روز است. مشتریان علاقه بسیاری به متفاوت بودن دارند و در این صورت تریجح می دهند که حرف های شما را بشنوند. 
3-   با مخاطب تعامل داشته باشید:
در ابتدای مکالمه نام مخاطب خود را بپرسید و در طول صحبت 2 تا 3 بار او را با نامش خطاب کنید تا فضا صمیمی شود. سعی کنید با مشتری گفتگو کنید نه این که به طور یک جانبه مطالبی را به او بگوییدو به اصطلاح متکلم وحده باشید. همچنین بهتر است برای وقت مشتری نیز ارزش قائل شوید و در صورت عدم تمایل او، وقت دیگری را برای مذاکره تنظیم کنید. 
4-   با لحن مناسب صحبت کنید:
لحن مکالمه باید به گونه ای باشد که تاثیر خوبی داشته باشد. اگر در مکالمه های تلفنی طرف مقابل شما فریاد می کشد و سر شما داد می زند، هرگز مقابله به مثل نکنید. بلکه آرام و نرم و با ملایمت صحبت کنید، در این گونه مواقع بهتر است بایستید و به مکالمه ادامه بدهید. 
5-   اهداف واقع بینانه و قابل دسترس داشته باشید:
قبل از اقدام برای هرگونه بازاریابی تلفنی، باید به این موضوع واقف باشید که فروش فوری به این شیوه ، پدیده ای نادر است پس نیاز به صبر دارید. افراد موردنظر شما کاملاً غریبه هستند و هیچ ایده ای در این باره که شما چه کسی هستید و اینکه می خواهید چه محصول یا خدمتی بفروشید، ندارند. مثلاً به جای تعیین این هدف که در مدت زمان  X، Y  مقدار از محصول یا خدمت خود را بفروشید، هدف واقع بینانه تری انتخاب نمایید؛ به گونه ای که دستیابی به آن تا حد بسیار زیادی امکان پذیر باشد. انتخاب اهداف دست نایافتنی، مشتری را از ادامه همکاری دلسرد کرده و به نتیجه دلخواه مدنظرتان نخواهید رسید پس بیش از حد تبلیغات فضایی و دور از عقل برای محصول خود نداشته باشید. 
6-   بررسی موفقیت و شکست در بازاریابی تلفنی :
موفقیت و شکست هایتان را در بازاریابی تلفنی تجزیه و تحلیل کنید و از آن ها درس بگیرید، فراموش نکنید که یکی از بهترین معلم های شما تجربه است. هربار که گوشی را برمی دارید باید خود را از نو بسازید. اجازه ندهید تکراری بودن امور، شما را خسته کند. باید هر روز حداقل دوباره در مورد آن چه انجام می دهید، فکر کنید. 
7-   همیشه دست نوشته داشته باشید: 
متنی را از قبل آماده کنید تا در شروع مذاکرات از آن استفاده کنید. این متن باید شما و شرکت شما را معرفی کند حتی اگر مطالب را از بر هستید باز هم متن جلوی چشمتان باشد، مقصود شما از تلفن زدن را بیان کند و مزایای محصول و وجه تمایزتان را نشان دهد، تمام سعی خود را کنید که به صورت مختصر و مفید اما کامل و جامع مزایای محصولاتتان و برتری از محصولات مشابه را در دست نویس خود بگنجانید. چنان ماهرانه از متن استفاده کنید که طرف مقابل متوجه روخوانی تان نشود. 
در آخر 
شایان ذکر است که بازاریابی تلفنی مهارتی است که در به مرور زمان نتیجه می دهد و موارد ذکر شده باید در طولانی مدت و بصورت مداوم تمرین شوند تا دست آورده های مناسبی برای شما به همراه داشته باشند. پس تمام تلاشتان را کنید تا بهترین زمان را برای تمرین های خود داشته باشید تا در کوتاه ترین زمان ممکن به نتیجه های درخشان برسید.

بازاریابی تلفنی و تکنیک های آن را بیشتر بشناسیم

بازاریابی تلفنی و تکنیک های آن را بیشتر بشناسیم
مقالات فارما
فهرست