استراتژی بازاریابی دارویی چیست و چگونه می تواند نتایج فروش را متحول کند؟
بسیاری از ما وقتی صحبت از استراتژی بازاریابی دارویی می شود، آن را با تاکتیک های بازاریابی دارویی اشتباه می گیریم. از سوی دیگر، برخی از مواردی که در مورد استراتژی و تاکتیک وجود دارد، مورد اختلاف بین افراد است. به عنوان نمونه، وبلاگ دارویی را برخی افراد به عنوان یک استراتژی بازاریابی دارویی در نظر می گیرند، اما شاید بهتر باشد آن را یکی از تاکتیک های بازاریابی دارویی بدانیم.
تفاوت بین استراتژی بازاریابی دارویی و تاکتیک آن در چیست؟
استراتژی یک جهت است. استراتژی به ما نشان می دهد که در کدام جهت باید گام برداریم. خوب است برای فهم مطلب با یک مثال پیش برویم. ما ممکن است برای یک کمپین بازاریابی دارویی هدف را چنین تعریف کنیم: افزایش آگاهی عموم درباره برند داروی رادوتِم.
توضیح این که رادوتم، یکی از برندهای داروسازی سبحان انکولوژی (یکی از شرکت های طرف قرارداد زیمکو در سال جاری) برای درمان سرطان مغز به شمار می رود. از چه استراتژی های بازاریابی دارویی قرار است برای رسیدن به این استفاده کنیم؟
نقشه کلی که برای این کمپین بازاریابی دارویی در نظر می گیریم، استراتژی بازاریابی دارویی ما به شمار می رود. کاری که طبق این نقشه کلی در دنیای واقعی انجام می دهیم تا به هدف کمپین دست پیدا کنیم، تاکتیک بازاریابی داروی رادوتم نامیده می شود.
واژه استراتژی به نقشه و در زبان انگلیسی plan اطلاق می شود اما تاکتیک درباره اجرای آن است. تاکتیک به عملیات نهایی برای بازاریابی دارو برمی گردد. ما در این مقاله بیشتر به توضیح درباره استراتژی بازاریابی دارویی می پردازیم.

 

استراتژی بازاریابی دارویی

استراتژی بازاریابی دارویی

چگونه استراتژی بازاریابی دارویی را تعیین کنیم؟
همان طور که گفته شد، برای رسیدن به هر هدفی در بیزینس دارویی خود ابتدا باید استراتژی بازاریابی دارویی یا گزینه های گوناگون آن را مشخص کنیم. تعیین استراتژی یا استراتژی های بازاریابی مناسب برای رسیدن به هر هدف یکی از مهم ترین اقدامات است.
هدف مشخص شده است. اکنون برای تعیین استراتژی یا استراتژی های بازاریابی چه کنیم؟ اگر پرسش های زیر را از خود بپرسیم، تا حدود زیادی راه را برای تعیین استراتژی بازاریابی دارویی مناسب هموار کرده ایم:
چگونه فعالیت های بازاریابی می تواند به فروش بیشتر منتهی شود؟
چه ترندهایی در بازار دارویی در حال شکل گیری است که ما باید همگام با آنها پیش برویم؟
چه پوزیشنی را بین شرکت های دارویی برای خود متصور هستیم که می خواهیم با این فعالیت ها به آن دست یابیم؟
با کدام عملیات بازاریابی قصد داریم کدامین بخش (سگمنت) از مخاطبان خود را هدف بگیریم؟
برای به دست آوردن مخاطبان بیشتر، کدام استراتژی های ارتباطی بهتر می توانند عمل نمایند؟
ما به دنبال این هستیم که مخاطبان ما چه تجربه ای را طی این عملیات بازاریابی در ذهن خود نگه دارند؟
چگونه می توانیم خود را از رقبا متمایز سازیم؟
شاید پاسخ دادن به همه این پرسش ها دشوار به نظر برسد. گروه بازاریابی دارویی زیمکو آماده است تا در هر مرحله ار بیزینس دارویی خود هستید، به شما بپیوندد. با هم تا رسیدن شما به هدف تلاش خواهیم کرد.
همان گونه که در بین پرسش های بالا دیدیم، در این مرحله زیاد به فکر جذب مخاطب نیستیم. با تعیین استراتژی بیشتر می خواهیم بدانیم چگونه و چه پیامی را به مخاطب منتقل کنیم که ما را به هدف برساند.
به بیان ساده تر، استراتژی بازاریابی دارویی هدف بزرگ را به چندین هدف کوچک تقسیم می کند. استراتژی تعیین می کند کدام ابزار برای رسیدن به هر یک از این اهداف مناسب تر است. با استراتژی می دانیم چگونه قرار است تک تک تجزای یک هدف بزرگ را پوشش دهیم.
آیا آماده هستید که با اطلاعات بیشتر درباره این مورد ما را همراهی نمایید؟
کدام بیزینس های دارویی به استراتژی مارکتینگ دارویی نیاز دارند؟
برخی از شرکت های دارویی به صورت B2B کار می کنند. این شرکت ها در واقع، با سایر بیزینس ها به عنوان مشتری سر و کار دارند.
سایر شرکت های دارویی به صورت B2C در حال فعالیت هستند. این شرکت ها بیشتر با مصرف کنندگان نهایی دارو در تماس هستند.
به هر حال، هر شرکت دارویی در جای خاصی از زنجیره تامین، موقعیتی را به محصولات یا خدمات دارویی خود اختصاص داده است. اما آیا این که بیزینس ما چه نوع کارکردی دارد، در به کار گرفتن یا نگرفتن استراتژی بازاریابی دارویی تاثیر دارد؟
همه کسب و کارهای دارویی به استراتژی بازاریابی نیاز دارند. همه بیزینس های دارویی به افزایش فروش و رشد فروش محصولات یا خدمات دارویی خود نیاز دارند. برای تجربه رشد همراه با بهره وری، لازم است برای تعیین استراتژی های تلاش کنیم. استراتژی خوب، پایه و اساس بهره وری در هر بیزینس به شمار می رود.
چکیده
استراتژی بازاریابی دارویی یک نقشه کلی برای رسیدن به هدف است. برای تعیین درست این استراتژی، تلاش و رویکرد خاصی لازم است که در این مقاله به آن پرداختیم. گفتیم استراتژی برای افزایش فروش و رسیدن به هدف یک نقشه کلی ارائه می کند.
پس از تعیین استراتژی، باید آن را عملیاتی کرد. آنچه در عمل طبق هر استراتژی به اجرا در می آید، تاکتیک بازاریابی دارویی نام دارد. جزییات اجرای استراتژی ها در واقع، تاکتیک نام دارد.
استراتژی بازاریابی دارویی مشخص می کند، چگونه یک هدف بزرگ را به اهداف کوچک‌تر تقسیم کنیم. در استراتژی، بهترین ابزار ممکن برای رسیدن به هر بخش از هدف تعیین می شود. استراتژی بر اساس اطلاعات بازار، رفتار مشتریان و کارهای رقبا استوار می شود.

استراتژی بازاریابی دارویی

استراتژی بازاریابی دارویی
مقالات فارما
فهرست