تفاوت علائم کرونا با آنفولانزا، سرماخوردگی و حساسیت 

  1. صفحه اصلی
  2. مقالات سلامت
  3. تفاوت علائم کرونا با آنفولانزا، سرماخوردگی و حساسیت 
تفاوت علائم کرونا با آنفولانزا، سرماخوردگی و حساسیت 
نا به گفته متخصصان، علائم ویروس جدید کرونا، آنفلونزا و حساسیت با یکدیگر فرق میکند. اصلیترین علائم ویروس جدید کرونا تب، خستگی، سرفه و تنگی نفس است. 
علائم حساسیت مزمنتر و شامل عطسه، خسخس و سرفه است.علائم آنفلونزا در مواردی مانند تب و بدن درد شبیه به ویروس جدید کرونا است اما آنفلونزا معمولا منجر به تنگی نفس نمیشود. 
تفاوت کرونا با آنفولانزا، حساسیت و سرماخوردگی 
اگر آبریزش بینی دارید یا چشمتان میخارد، لزوما به ویروس جدید کرونا مبتلا نشدهاید. اما اگر سرفه میکنید، احساس خستگی شدید و تب دارید، ممکن است به کووید-19 مبتلا شده باشید. از طرفی شاید هم فقط آنفلونزای فصلی گرفته باشید. 
علائم به یک اندازه ظاهر نمی شود. درحالیکه ممکن است ظاهرا به ویروس کرونا مبتلا شده باشید، احتمالا فقط دچار آنفلونزای فصلی یا حساسیت هستید. بسیاری از علائم سرماخوردگی، آنفلونزا و کووید شبیه به هم است بهطوری که تشخیص دادن آنها از هم دشوار میشود. همهی این بیماریها در اثر ویروس به وجود می آیند اما ویروس هر یک متفاوت است. 
با این حال، تفاوت کلیدی بین این سه مورد بروز تنگی نفس در ویروس کرونا است. تنگی نفس از علامتهای شایع بیماری ناشی از ویروس کرونا است که قبل از التهاب ریه رخ می دهد. عموما آنفلونزا یا سرماخوردگی باعث تنگی نفس نمیشود مگر این که تبدیل به ذات الریه شده باشد که در این صورت هم باید باپزشک متخصص عفونی یا ریه مشاوره کنید. 
به ندرت پیش میآید که بعد از بروز تب در سرماخوردگی شاهد تنگی نفس باشیم. آنفلونزا شباهت زیادی به کووید-19 دارد اما تنگی نفس در آنفلونزا معمولا به شدت کووید-19 نیست. 
تنگی نفس در کووید-19 معمولا 5 تا 10 روز بعد از اولین علائم تب ظاهر میشود. 
عطسه از علائم کرونا نیست 
آبریزش بینی، درد صورت، آبریزش از عقب بینی و خارش چشم ازجمله علائم شایع در حساسیت یا سرماخوردگی است. 
اما این علائم در کووید-19 شایع نیست. 
بهگفتهی سازمان بهداشت جهانی، تب، خستگی و سرفه ی خشک ازجمله رایجترین علائم کرونا است. ممکن است بعضی از بیماران درد و کوفتگی، گرفتگی و آبریزش بینی، گلودرد یا اسهال را هم تجربه کنند. طبق گزارش چین از بیش از 1000 بیمار، از هر بیست بیمار تنها یک نفر دچار گرفتگی بینی شده بود. 
علائم کووید-19 معمولا 2 الی 14 روز بعد از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می شود. 
مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا فهرست موثقی از 11 علامت اصلی کووید-19 ارائه کرده که به شرح زیر است: 
  • تب یا لرز 
  • سرفه 
  • تنگی نفس یا اختلال در تنفس 
  • خستگی 
  • درد بدن یا عضلات 
  • سردرد 
  • گلودرد 
  • از دست دادن حس بویایی یا چشایی 
  • گرفتگی یا آبریزش بینی 
  • تهوع یا استفراغ 
  • اسهال 
با این حال، بهگفته سازمان جهانی بهداشت، بعضی از افراد به ویروس مبتلا میشوند ولی علامتی ندارند و ناخوش نمی شوند. حتی اگر این افراد احساس بیماری نکنند، باز هم میتوانند ویروس را به اطرافیان انتقال دهند. 
علائم حساسیت فصلی 
کووید-19 مانند آنفلونزا یا سرماخوردگی بیماری حادی است یعنی تا قبل از بروز علائم فرد احساس بیماری نمیکند. اما حساسیت معمولا مزمن است و علائم آن تا چند هفته، ماه یا حتی سال به صورت مقطعی عود می کند. 
متخصصان همچنین به این نکته اشاره میکنند که در بسیاری از بخشهای کشور هنوز فصل حساسیت نرسیده است. حساسیت نباید منجر به تب یا بدن درد شود. معمولا در حساسیت با سرفه روبهرو نیستیم مگر اینکه آبریزش بینی شدید باشد. همینطور حساسیت، بهویژه در افراد مبتلا به آسم، باعث بروز خس خس میشود. 
معمولا علائم حساسیت بسته به محیط تغییر میکند: بهمحض قرار گرفتن در معرض غبار، گرده یا موی حیوانات تشدید میشود درحالیکه علائم سرماخوردگی صرف نظر از زمان روز، آب و هوا، موقعیت یا سایر عوامل محیطی تداوم مییابد. 
احتمال بروز علائم عمومی مانند تب، سردرد و بدن درد در سرماخوردگی (و همینطور کووید-19) بیشتر است اما حساسیت معمولا فقط دستگاه تنفسی را درگیر میکند. علائم حساسیت با مصرف داروی آنتی هیستامین و دیگر داروهای مخصوص حساسیت برطرف میشود. سرماخوردگی بیشتر به داروی ضد احتقان، استامینوفن، مایعات و استراحت واکنش نشان میدهد. 
به رغم علائم مشابه، کرونا همان آنفلونزا نیست 
کووید-19 آنفلونزا نیست. درواقع کووید-19 به عنوان عضوی از طبقه ی پاتوژنها به نام ویروس کرونا، بیشتر به سرماخوردگی نزدیک است تا آنفلونزای فصلی. 
با این حال، به رغم وجود بعضی همپوشانی ها، علائم شایع در کووید-19 بیشتر شبیه به آنفلونزا است (تب، سرفه،گلودرد، آبریزش یا گرفتگی بینی، درد عضلات یا بدن، سردرد، خستگی) تا سرماخوردگی (آبریزش یا گرفتگی بینی، گلودرد، سرفه، گرفتگی، درد خفیف بدن، سردرد خفیف، عطسه، تب با درجه ی پایین، ناخوشی). 
درمورد تمایزگذاری بین کووید-19 و آنفلونزا باید گفت این کار تقریبا غیر ممکن است. به همین دلیل پیشنهاد میکنیم مردم واکسن آنفلونزا را تزریق کنند تا حداقل خطر ابتلا به آنفلونزا کاهش یابد. می توان علائمی نظیر تب، بدن درد، سرفه و عطسه را به یک اندازه به هردو نسبت داد بنابراین اگر به آنفلونزا مشکوک هستید، میتوان به کووید-19 هم مشکوک شد. 
اگر به کووید-19، آنفلونزا یا سرماخوردگی خفیف مبتلا شده اید، درمان در جهت کنترل علائم انجام می شود. معمولا درمورد تب استامینوفن پیشنهاد می شود. قطرهو شربت سرفه هم از شدت ترشح خلط میکاهد. اگر فرد دچار گرفتگی بینی باشد، از داروی آنتیهیستامین استفاده می شود 
 
 

تفاوت علائم کرونا با آنفولانزا، سرماخوردگی و حساسیت 

تفاوت علائم کرونا با آنفولانزا، سرماخوردگی و حساسیت
مقالات سلامت
فهرست