سرطان کلیه چیست؟
در نوشته های قبلی گفتیم که اگر هنگام تکثیر سلول های هر بافت یک یا تعدادی سلول غیرطبیعی تولید شود که به تکثیر بی رویه بپردازند به آن سرطان می گوییم. سلول های کلیه هم ممکن است سرطانی شوند و باعث ایجاد سرطان کلیه یا در اصطلاح علمی، آدنوکارسینوم سلول کلیوی گردند.
در سرطان کلیه سلول های بدخیم (سرطانی) در جداره داخلی لوله های بسیار ظریف کلیوی به رشد و تکثیر می پردازند.
ساختار دستگاه ادراری
در حالت عادی هر انسانی دو کلیه دارد که در دو طرف ستون فقرات، کمی بالاتر از کمر قرار دارند. لوله های ظریف کلیه، خون را تصفیه و از مواد زائد پاک می کنند. در این لوله ها آب اضافی و مواد زائد، ادرار را تولید می نمایند.
سپس ادرار کلیه ها را ترک می کند و به لوله های درازی به نام میزنای (حالب) وارد می شود. در هر طرف، یک میزنای، کلیه را به مثانه متصل می سازد. مثانه محل جمع آوری ادرار تا زمان دفع آن محسوب می شود.
عوامل خطرزای سرطان کلیه
عوامل زیر احتمال بروز سرطان کلیه در یک فرد را افزایش می دهند:
استعمال دخانیات
استفاده بیش از حد مجاز و نادرست برخی از داروهای مسکن غیرنسخه ای
اضافه وزن و چاقی
فشار خون بالا
سابقه خانوادگی سرطان سلول کلیوی
علائم سرطان کلیه
علائم و نشانه های زیر ممکن است به دنبال سرطان کلیه ظاهر شوند. دقت کنیم که این علائم الزاما به معنی ابتلا یه سرطان کلیه نیست و برخی بیماری های خوش خیم (غیرسرطانی) هم ممکن است باعث ایجاد این علائم شوند.
خون در ادرار
توده در شکم
درد پهلو که برطرف نمی شود
بی اشتهایی
از دست دادن بی دلیل وزن
کم خونی
تشخیص سرطان کلیه
اگر کسی علائم بالا را دارد بهتر است به پزشک مراجعه کند. پزشک برای وی کارهای زیر را انجام می دهد یا درخواست می کند تا به تشخیص درست برسد:
گوش دادن به شرح حال و معاینه
سونوگرافی کلیه و مجاری ادراری که یک روش تصویربرداری پزشکی از داخل بدن است و در آن از امواج ماوراءصوت استفاده می شود.
آزمایش خون
آزمایش ادرار
سی تی اسکن یا ام آر آی بخصوص در صورت دیدن توده ای مشکوک در سونوگرافی
نمونه برداری از توده کلیه و ارسال آن به آزمایشگاه آسیب شناسی پزشکی (پاتولوژی) برای بررسی زیر میکروسکوپ و تعیین تشخیص قطعی بیماری
درمان سرطان کلیه
طبیعی است که درمان سرطان کلیه به مرحله پیشرفت بیماری بستگی دارد. هر چه بیماری دیرتر تشخیص داده شود، احتمال این که سلول های سرطان کلیه به جاهای دورتر در بدن رفته باشند و بیماری در مراحل پیشرفته (مرحله سه یا چهار) باشد، بیشتر است.
درمان سرطان کلیه به طور کلی شامل یک یا ترکیبی از موارد زیر است:
جراحی: در این مورد جراحی ممکن است فقط شامل برداشت توده سرطانی باشد یا گاهی جراح مجبور شود همه کلیه و حتی شاید بافت اطراف آن را خارج سازد
رادیوتراپی یا همان پرتودرمانی که در این روش از مقادیر زیاد و پرانرژی اشعه ایکس برای نابودی یا توقف رشد سلول های سرطانی استفاده می شود
شیمی درمانی که در آن از داروهایی استفاده می شود که سلول های سرطانی را از بین می برد یا مانع تکثیر آنها می شود
ایمنی درمانی که با موادی شبیه مواد خود بدن یا گاهی مواد آزمایشگاهی باعث تقویت دستگاه ایمنی بدن می شود و گلبول های سفید را برای نابودی سلول های سرطانی آماده و تحریک می کند.
درمان هدفمند که در آن دارو فقط سلول های سرطانی را هدف قرار می دهد و به سلول های طبیعی آسیب نمی زند.
منبع:
https://www.cancer.gov/types/kidney/patient/kidney-treatment-pdq#:~:text=Renal%20cell%20cancer%20(also%20called,filter%20and%20clean%20the%20blood.

سرطان کلیه چیست؟

مقالات سلامت
فهرست