همه چیز در مورد تاریخ مصرف داروها 
تاکنون برای همه ی ما پیش آمده که کلی داروی تجویز شده و البته مصرف نشده در خانه داریم که نمی دانیم هنوز هم قابل استفاده هستند یا نه؟ برای بسیاری از ما سوال است 
که آیا می توانیم از قرص هایی که تاریخ مصرفشان مطمئن نیستیم استفاده کنیم یا نه؟ 
در این مقاله می خواهیم اطلاعاتی در مورد تاریخ مصرف داروها به شما ارائه دهیم. 
تاریخ انقضای دارو برابر با آخرین روز تضمین کارخانه تولید کننده است. 
تاریخ انقضای درج شده روی بطری دارو یا برچسب روی آن برابر با آخرین روز تضمین کارخانه آن جهت اثربخشی دارو است . داروهای منقضی شده ممکن است که تاثیرات کم تری را نسبت به انواع تاریخ مصرف نگذشته برای رفع مشکلات فرد داشته باشند و قدرت آن ها کاسته شده باشد . بنابراین هرگز این داروها را مصرف نکنید و در صورت مصرف کردن ، مسئولیت آن را بپذیرید که این داروها ارزش ریسک کردن را ندارند. 
معمولا تاریخ انقضای داروها کجا نوشته می شود؟ 
اگر ورق آلومینیومی قرص را در دست بگیرید، انتهای آن عددهایی درج شده است؛ این عددها به روش‌‌های مختلف تاریخ انقضای دارو را نشان می‌دهد. EXP مخفف Expiration یا همان تاریخ انقضاست. 
این تاریخ را با ماه و سال عنوان می‌کنند. برای کرم‌ها و پمادهای تیوپی این تاریخ روی انتهای تیوپ و جایی که تیوپ بسته می‌شود نوشته شده است. این تاریخ معمولا روی در جعبه هم نوشته می‌شود. تاریخ انقضای شربت، قطره و داروهای مایع دیگر به صورت برجسته روی برچسب شیشه و روی در جعبه آن نوشته شده است. 
برای آمپول‌ها هم برای مطمئن شدن از تاریخ انقضای آنها می‌توانید به برچسب دور آمپول نگاه کنید. روی آن تاریخ نوشته شده است. ممکن است روی قسمت سر آمپول یا شربت هم تاریخ انقضا را نوشته باشند. معمولا داروها بعد از گذشت ۳ سال از زمان تولید منقضی می‌شوند. این زمان برای داروهای مختلف متفاوت است اما بیشترین زمان برای انقضای داروها ۵ سال بعد از تولید است و بعد از گذشت این زمان تمام داروها منقضی می‌شوند. 
وضعیت های نگهداری از دارو می تواند روی تاثیرگذاری کم تر آن ها دخیل باشد 
اگر شما هم مانند بیشتر افراد دنیا عمل کنید ، احتمالا داروها را در کابینت نگهداری می کنید. اگرچه که گرما و رطوبت موجود می تواند باعث آسیب به دارو شود ، ارزش و تاثیرگزاری آن ها را بکاهد و یا قبل از تاریخ انقضای آن بلا استفاده شود. به همین دلیل پیشنهاد می شود که داروها را در یک محل خشک و خنک در خانه قرار دهید . مثلا داخل کشوی میز اتاق خواب می تواند بهترین جا برای نگه داری دارو باشد. 
خبر خوب این است که خدمات رایگان برای این فعالیت ها و مشاوره دادن ها در بیشتر داروخانه ها وجود دارد وفقط کافی است که داروهای منقضی شده یا آن هایی را که احتیاج ندارید را به داروخانه برگردانید و از هدر رفتن آن ها جلوگیری کنید . 
مدت زمان منقضی شدن داروها عموما بین 2 الی 5 روز از تاریخ تولید می باشد . سازمان جهانی دارو و سلامت به کارخانه ها توصیه می کند که نیاز نیست داروهایی را با تاریخ انقضا بلند مدت تولید کنند. مثلا اگر کارخانه ای تاریخ انقضا را سه سال قرار می دهد ، هیچ تفاوتی در کیفیت آن ندارد . 
شرایط مناسب نگهداری دارو  
-         شرایط استاندارد نگهداری هر دارو روی آن نوشته شده است. 
-         داروها را در شرایط مساعد و هوای خشک و خنک نگهداری کنید . 
-         از یخ زدگی دارو اجتناب شود. 
-         داروها را در حمام نگهداری نکنید. 
-         دارو های در زیر نور آفتاب مانده، در جریان رطوبت قرار گرفته، یخ زده یا بیش از حد داغ شده ، را دور بریزید . 
با داروهایی که تاریخ انقضای آنها گذشته است چه باید کرد؟ 
-         اگر داروی تاریخ گذشته در خانه دارید درباره آن با پزشک یا دارو ساز مشورت کنید. اگر دارو، جزو داروهایی بود که بعد از انقضا سمی می شوند بهتر است آنها را به مراکز درمانی تحویل دهید. هلال احمر هم این داروها را از شما تحویل می گیرد تا با شرایط درست و بدون آسیب رساندن به محیط از بین ببرد. 
-         دور ریختن داروهای تاریخ گذشته ممکن است برای حیوانات و محیط زیست هم خطرناک باشند و با ریختن در فاضلاب و وارد شدن به جریان آب زیرزمینی سبب آلوده شدن منابع آب می شود . 
-         همچنین دور ریختن داروهای تاریخ گذشته به شکل نادرست و مصرف آن توسط حیوانات سبب آسیب رسیدن به آنها می شود. اگر در خانه از آمپول استفاده می کنید پس از تزریق آن سرنگ با سوزن را در کاغذ بپیچید تا باعث انتقال بیماری نشود. 
 
 

همه چیز در مورد تاریخ مصرف داروها 

همه چیز در مورد تاریخ مصرف داروها
مقالات سلامت
فهرست