فکر می کنید توانایی خوردن چقدر هسته انگور در یک نوبت دارید؟ اصلا چرا خوب است هسته انگور بخوریم؟ به قول عامیانه: هسته انگور برای چی خوبه؟ یا هسته انگور چه خاصیتی دارد؟ البته بعضی از شما از قبل با هسته انگور در جدول و حل جدول آشنا هستید، اما این بار می خواهیم درباره خواص هسته انگور برای سلامتی خودمان صحبت کنیم.  
آیا خوردن هسته انگور خطری ندارد؟ 
هسته انگور دانه های ریز و سفتی به شکل گلابی هستند که در میانه انگور یافت می شوند. هر حبه انگور به طور معمول، یک یا چندین هسته دارد. امروزه با تغییرات ژنتیکی هسته بسیاری از انگورها فاقد پوسته سفت دور خود هستند.  
اگر چه هسته انگور کمی تلخ مزه است اما خوردن آن هیچ خطری ندارد. بسیار خوب است اگر هسته انگور را بجَویم و ببلعیم. برخی افراد از خوردن هسته انگور خوش شان نمی آید.  
به دلیل خواص فراوان هسته انگور برای سلامتی ما، آن را جدا و آسیاب می کنند. از هسته انگور، روغن هسته انگور و عصاره هسته انگور تهیه می شود. عصاره هسته انگور باعث رقیق شدن خون (پیشگیری از تولید لخته خون) و مزیت های دیگر برای سلامتی ما می گردد.  
اما سوال اینجاست: چقدر هسته انگور می توانیم بخوریم تا از فواید آن استفاده کنیم؟ 
خواص هسته انگور برای سلامتی ما 
هسته انگور مواد مفید متنوعی برای سلامتی ما دارد. پروآنتوسیانیدین ها مهم ترین نوع پلی فِنُل ها هستند که در هسته انگور یافت می شوند. این ماده، یک آنتی اکسیدان بسیار قوی به شمار می رود.  
آنتی اکسیدان ها به طور کلی، میزان التهاب را در بدن ما کم می کنند. این مواد می توانند بافت های بدن را در برابر رادیکال های آزاد و مواد شیمیایی حفظ کنند. آنتی اکسیدان ها اجازه نمی دهند استرس اکسیداتیو به سلول های بدن ما وارد شود. کاهش استرس اکسیداتیو فواید زیادی برای ما دارد مانند: 
  • کاهش احتمال بر هم خوردن سوخت و ساز بدن (کاهش سندروم متابولیک) 
  • کاهش احتمال بروز بسیاری از بیماری های مزمن و کم کردن علائم آنها در کسانی که از قبل مبتلا شده اند مانند درد آرتروز مفاصل 
  • افزایش خون رسانی به بافت های بدن و کاهش احتمال سکته قلبی و مغزی 
  • کاهش ورم و التهاب 
هسته انگور بجز خانواده پروآنتوسیانیدین ها حاوی آنتی اکسیدان های دیگری هم هست. گالیک اسید، کاتچین و اپی کاتچین آنتی اکسیدان های دیگری هستند که با غلظت نسبتا بالایی در هسته انگور وجود دارند.  
ملاتونین نام ماده دیگری است که در هسته انگور به میزان فراوانی وجود دارد. ملاتونین در بدن انسان در نقش یک هورمون (ماده ترشح شده در خون) ظاهر می شود. ملاتونین مسئول نظم بخشیدن به ریتم شبانه روزی فعالیت های ماست. به عنوان نمونه، الگوی خواب ما به شدت تحت تاثیر ملاتونین قرار دارد. خوردن ملاتونین باعث می شود کمی خواب آلود شویم و راحت تر به خواب برویم. همچنین ملاتونین خاصیت آنتی اکسیدان و ضدالتهاب هم دارد.  
کپسول ویتاگریپ: مکمل حاوی عصاره هسته انگور 
پس از جداسازی و خشک کردن هسته انگور از آنها عصاره تهیه می شود. عصاره هسته انگور حاوی غلظت بالایی از مواد مفید موجود در هسته انگور مانند پروآنتوسیانیدین است. این مواد التهاب، و استرس اکسیداتیو را کم می کنند؛ در نتیجه، پیری سلول های بدن را به تاخیر می اندازند و همچنین از بسیاری از بیماری های مزمن مانند سرطان جلوگیری می نمایند. 
همچنین کپسول ویتاگرِیپ حاوی ماده ای به نام گالیک اسید است. در پژوهش های پیش بالینی نشان داده شده است که این ماده از تشکیل یا رشد پلاک های مغزی جلوگیری می کند. به همین دلیل، ویتاگرِیپ می تواند از بیماری آلزایمر و سایر انواع زوال عقل وابسته به سن جلوگیری، یا پیشرفت علائم آن را مهار نماید. 
چند کپسول ویتاگریپ در روز می توان خورد؟ 
در یک پژوهش پزشکی معتبر، افراد شرکت کننده برای مدت 4 هفته، روزانه 2500 میلی گرم عصاره هسته انگور خوردند. این مقدار عصاره هسته انگور به راحتی توسط این افراد قابل تحمل بود و هیچ عارضه جانبی برای آنها به وجود نیامد. این مقدار معادل 25 کپسول ویتاگریپ در روز است. برای بیشتر بیماری های لازم است فرد روزانه از 2 تا 4 کپسول ویتاگریپ برای چندین ماه استفاده نماید.  
توصیه می شود مصرف کپسول ویتاگریپ از روزی یک عدد آغاز شود. برخی از افراد ممکن است با آغاز مصرف کپسول ویتاگریپ، تهوع یا ناراحتی معده را تجربه کنند. در این موارد، توصیه می شود کپسول ویتاگریپ پس از غذا و با یک لیوان پر آب میل شود. گزارش های موجود نشان می دهد عوارض جانبی عصاره هسته انگور بسیار کم و نادر است.  
با توجه به این که اطلاعات کافی در مورد مصرف کپسول ویتاگریپ در دوران بارداری و شیردهی نوزاد وجود ندارد، مصرف این دارو در دوران بارداری و شیردهی نوزاد توصیه نمی شود.  
چکیده خواص کپسول ویتاگریپ 
عصاره هسته انگور با خواص متعدد خود می تواند برای پیشگیری یا کمک به درمان بیماری های زیر به کار رود: 
  • گرفتگی رگ های قلب یا مغز (سکته قلبی و سکته مغزی) 
  • فشار خون بالا 
  • قند خون بالا و عوارض دیابت به خصوص در کلیه 
  • شادابی پوست و پیشگیری از چین و چروک پوستی 
  • ریزش مو 
  • بیماری آلزایمر و سایر انواع زوال عقل (بهبود حافظه) 
  • بیماری های التهابی مانند آرتروز و آرتریت روماتوئید 
  • آلرژی و آسم 
  • سرطان های گوناگون مانند سرطان پستان 
  • سنگ کلیه و سرطان پروستات 
  • کاهش وزن 
کپسول ویتاگریپ را از کجا تهیه کنیم؟ 
برای خرید این محصول باکیفیت داروسازی داروپژوه جابر لازم نیست از خانه بیرون بروید. کافی است در گوگل واژه ویتاگریپ را جستجو کنید. بسیاری از داروخانه های آنلاین و اینترنتی کشور هم اکنون کپسول ویتاگریپ را به در خانه شما می فرستند. وبسایت داروکده (www.darukade.com) و داروخانه آنلاین (www.darookhaneonline.com) کپسول ویتاگریپ را در بسته های 30 عددی و 90 عددی ارائه می نمایند.  
 

هسته انگور چه خاصیتی دارد؟

هسته انگور چه خاصیتی دارد؟
مقالات سلامت
فهرست