CML یا لوسمی میلویید مزمن چیست؟
در نوشته قبلی توضیح دادیم که سرطان خون نوعی از سرطان است که از سلول های خونساز موجود در مغز استخوان آغاز می شود. بیشترین سلول هایی که در مغز استخوان گرفتار سرطان می شوند، سلول های پیش ساز گلبول سفید هستند.
همچنین در نوشتار پیشین شرح دادیم که اگر سلول های سرطانی فرصت زیادی برای بلوغ پیدا نکنند و به عبارت دیگر بسیار نارس باشند به این نوع سرطان خون، سرطان خون حاد می گوییم. همچنین برعکس، اگر گلبول های سفید سرطانی زیاد نارس نباشند و به گلبول های طبیعی شباهت داشته باشند به آن سرطان خون مزمن یا لوسمی مزمن گفته می شود.
لوسمی میلویید چیست؟
برای تقسیم بندی لوسمی باید دید کدام رده گلبول های سفید منشا ایجاد سرطان بوده اند. اگر سلول هایی که به تولید دسته ای از گلبول های سفید به نام لنفوسیت می پردازند، سرطانی شوند، به سرطان خون یا همان لوسمی، واژه لنفوسیتیک اضافه می شود: لوسمی لنفوسیتیک.
برعکس اگر منشا تولید سرطان، دسته ای از سلول های خونساز باشند که به تولید سایر گروه های سلول خونی مشغول هستند، به آن لوسمی میلویید گفته می شود. این نوع لوسمی با نام های دیگری مانند لوسمی میلوسیتیک، لوسمی میِلوژن یا لوسمی غیرلنفوسیتیک هم ذکر شده است.
به عبارت دیگر اگر سلول هایی که در مغز استخوان قرار بود به گلبول های سفید غیر از لنفوسیت، یا به گلبول قرمز یا به پلاکت تبدیل شوند، دچار سرطان شوند، به این نوع سرطان خون، لوسمی میلویید گفته می شود.
پس اکنون می دانیم CML یا لوسمی میلویید مزمن به چه بیماری ای گفته می شود: سرطان خونی که از سلول های پیش ساز غیرلنفوسیت در مغز استخوان آغاز شود و سلول های سرطانی تا حدودی رسیده و بالغ باشند به نام لوسمی میلویید مزمن خوانده می شود.
آشنایی با سایر انواع لوسمی
به طور کلی می توان گفت چهار نوع لوسمی (سرطان خون) وجود دارد:
لوسمی میلویید حاد
لوسمی میلویید مزمن یا CML
لوسمی لنفوسیتیک حاد
لوسمی لنفوسیتیک مزمن
اکنون با توجه به توضیحاتی که در این نوشته و نوشته پیشین مطالعه کردیم، درک خوبی درباره انواع سرطان خون بخصوص CML داریم.
منبع:
https://www.cancer.org/cancer/chronic-myeloid-leukemia/about/what-is-cml.html

CML یا لوسمی میلویید مزمن چیست؟

مقالات سلامت
فهرست