اصل نخست بازاریابی و مارکتینگ چیست؟ شما بهتر از ما می دانید: رساندن پیام موثر به مخاطبان درست در زمان مناسب. داروسازی های ریز و درشت ایران هم در حال انجام همین فعالیت هستند. اما آیا به حقایق زیر دقت می شود: 
  • نیمی از کادر درمان به ویژه پزشکان به سبب فشار کاری یا روحی اضافی ناشی از شیوع ویروس کرونا در مرز خستگی مفرط هستند 
  • عدم تمایل بسیاری از پزشکان به پذیرش حضوری نمایندگان علمی و نداشتن وقت کافی برای استفاده از شبکه های اجتماعی پر حاشیه و کم محتوا مزید بر علت می شوند 
  • آمار لینکدین نشان می دهد صحبت تخصصی در مباحث پزشکی و سلامتی با رشد چشمگیر سی درصد سالانه همراه است.  
  • امکانات لینکدین برای آموزش تخصصی چشمگیر و قابل توجه است. 
اگر چه اینستاگرام داروسازی ها و وب سایت آنها در بسیاری از موارد موفق عمل کرده است اما کمتر داروسازی موفقی در زمینه لینکدین سراغ داریم. 
در ادامه برای آشنایی بیشتر داروسازی ها با لزوم فعالیت در لینکدین به سه نمونه از داروسازی های موفق در لینکدین خواهیم پرداخت: داروسازی بایوژن، داروسازی ابوت و داروسازی آسترازنکا. 
لینکدین داروسازی بایوژن: تمرکز روی آموزش 
آتروفی عضلانی نخاعی با نام Spinal Muscular Atrophy در زبان انگلیسی نامیده می شود. بیشتر افراد آن را با مخفف انگلیسی یعنی SMA می شناسند. درست است بگوییم بیشتر مردم اصلا این بیماری نادر و ژنتیک را نمی شناسند. به طور چکیده بگوییم که SMA بخشی از سیستم اعصاب مرکزی را که مسوول حرکات ارادی عضلات هستند، درگیر می کند.  
بایوژن داروسازی تولیدکننده دارویی برای کمک به این بیماران است. بایوژن برای آموزش دادن به مردم درباره این بیماری و افزایش آگاهی مردم نسبت به آن لینکدین را برگزید.  
بخشی از موفقیت بایوژن در آگاهی رسانی موثر برای بیماری SMA در لینکدین، هشتگ گذاری مناسب بود. بخش دومِ تاثیر بسزای بایوژن در لینکدین به انتخاب تصاویر چشم نواز و گیرا مربوط می شود: شکل هایی که دامنه وسیع علائم و نشانه های این بیماران را به تصویر می کشد. 
یکی از کارهای جالبی که بایوژن انجام داد، هدایت مخاطبان از لینکدین به وبسایت بود. وب سایت بایوژن شامل صفحات لندینگ مجزا برای کادر درمان و سایرین است. بدین ترتیب وقتی مطلب به کادر درمان اختصاص داشت، لینک به صفحه لندینگ کادر درمان بود. وقتی هم آموزش برای عموم مردم در نظر گرفته شده بود، لینک به صفحه مربوطه در بخش عمومی وب سایت بود.  
داروسازی آسترازنکا از لینکدین چه بهره ای برد؟ 
داروسازی آسترازنکا به محض گرفتن مجوز مصرف برای یکی از داروهای ضدسرطان خود، در لینکدین یک صفحه اختصاصی برای آن درست کرد. اطلاعات مندرج در این صفحه لینکدین بسیار مختصر و در عین حال مفید بود. هر پست به مقاله مرتبطی که در وب سایت آسترازنکا قرار داشت، لینک می شد. اما چرا آسترازنکا برای این کار، لینکدین را برگزید. 
  1. لینکدین به کاربران اجازه می دهد در بین افراد جستجو کنند و متخصصین موردنظر را انتخاب کنند.  
  1. می توان با متنی کوتاه اما موثر افراد را جذب کرد 
  1. کاربران، لینکدین را به عنوان یک شبکه اجتماعی تخصصی و کاری می شناسند. به همین دلیل در پذیرش پیام هایی که در لینکدین دریافت می کنند، رویکردی مثبت تر نسبت به سایر شبکه های اجتماعی دارند. 
داروسازی اَبوت و سپاسداری از کادر درمان 
متخصصین پزشکی از لینکدین برای پیشبرد اهداف خود به وفور استفاده می کنند. اگرچه این افراد برند خاصی را تبلیغ نمی کنند اما با پست های خود به افزایش شبکه پیرامونی خود دست می یابند.  
شیوع ویروس کرونا با رشد چشمگیری در حضور پزشکان در لینکدین همراه شد. در سال 2021 سرعت رشد تعداد کاربران از جامعه پزشکی در لینکدین دو برابر سایر گروه های شاغل بود.  
داروسازی ابوت از این فرصت نهایت استفاده را برد و پست های خود را برای ارج نهادن به کادر درمان، در لینکدین متمرکز کرد. به عنوان نمونه، در روز جهانی دیابت، ابوت از پرستاران به خاطر نقش شان در سلامت مردم به طور ویژه سپاسگزاری و تقدیر کرد. ابوت هم به نقش کلیدی پرستاران در معرفی محصولاتش به بیماران آگاه بود؛ هم می دانست پرستاران در دورترین نقطه ذهن سایر شرکت ها برای قدردانی هستند.  
پست قدردانی از پرستاران در روز جهانی دیابت فقط به خاطر زمانبندی و ایده درخشان مورد توجه قرار نگرفت. عوامل دیگری هم در جذب مخاطبان موثر بود مانند: 
  • پیام دلنشین و 
  • ویدیوی جذاب 
اگر داروسازی شما هم علاقه دارد تا در لینکدین اکانت به روز و کارآمد داشته باشد، هم اکنون با گروه بازاریابی دارویی زیمکو تماس بگیرید. 

لینکدین داروسازی ها چرا و چگونه باید باشد؟ 

لینکدین داروسازی ها چرا و چگونه باید باشد؟
مقالات فارما
فهرست