ساده نیست اما بسیار اهمیت دارد. چرا؟ همچنان قاتل شماره یک انسان ها بیماری های قلبی و در صدر آنها سکته قلبی است. یکی از دلایل مهم صدرنشینی سکته قلبی در کشتار انسان ها بی توجهی به پیشگیری است. 
در این نوشتار توصیه های انجمن قلب آمریکا را برای پیشگیری از سکته قلبی با هم مرور می کنیم. با اِعمال تغییرات زیر در شیوه زندگی خود و اطرافیان خود می توانیم از بسیاری از بیماری ها از جمله سکته قلبی جلوگیری نماییم. 
ترک دخانیات و سیگار 
اگر سیگار می کشیم، ترک کنیم. اگر یکی از اطرافیان ما سیگار می کشد، با همدلی و همراهی (نه تحقیر و سرزنش) او را به ترک سیگار تشویق کنیم. یادمان باشد، ترک سیگار کار دشواری به شمار می رود. دشوارتر از ترک سیگار، زنده ماندن و سلامتی دوباره بعد از سکته قلبی یا سکته مغزی است. پس هر چه زودتر اراده خود را برای ترک سیگار مستحکم کنیم. 
برای ترک سیگار می توان از کمک دکتر متخصص اعصاب و روان هم استفاده کرد. پزشک متخصص اعصاب و روان با تجویز برخی داروها پیش از ترک و ادامه آن مدتی پس از ترک سیگار، این کار را برای ما تسهیل می نماید. همچنین استفاده از درمان های جایگزین سیگار، مانند آدامس های نیکوتینی، می تواند مفید واقع شود. در این مورد، بهتر است با دکتر داروساز در یک داروخانه معتبر مشورت کنیم. 
تغذیه سالم 
دومین توصیه انجمن قلب آمریکا برای تضمین سلامت قلب، توجه به برنامه غذایی و تغذیه سالم است. نوع و مقدار غذایی که می خوریم، می تواند بسیاری از شاخص های سلامت قلب و عروق ما را تحت تاثیر قرار دهد مانند: 
  • کلسترول 
  • فشار خون 
  • قند خون  
  • وزن بدن و میزان چربی بدن 
تغذیه سالم شامل کدام مواد غذایی می شود؟ باید غذایی را انتخاب کنیم که ویتامین، املاح و فیبر و سایر مواد مغذی را بیشتر دارد و در عوض، کالری کمی به بدن ما می رساند. از غذاهای دارای ارزش غذایی هم دوری کنیم مانند فست فودها.  
سبزی ها، میوه ها و غلات سبوس دار (غلات کامل) مهم ترین مواد غذایی سالم هستند. رژیم غذایی ما باید طوری باشد که بیشتر غذایی که می خوریم، از این گروه ها تامین شود. سبزی ها و میوه ها با داشتن مقادیر زیاد آنتی اکسیدان می توانند به پیشگیری از سکته قلبی کمک کنند. مصرف برخی از مکمل های طبیعی، مانند کپسول ویتاگریپ حاوی عصاره هسته انگور هم به همین ترتیب برای قلب و عروق مفید واقع می شود. 
در درجه دوم اهمیت، لبنیات کم چرب، مرغ، ماهی، حبوبات و مغزیات مانند گردو هستند. به عبارت دیگر، بیشترین حجم رژیم غذایی ما باید از غذاهای پاراگراف بالا تامین شود. در رتبه دوم، این مواد غذایی هم باید در رژیم غذایی لازم برای سلامت قلب و عروق گنجانده شود. 
برای پیشگیری از سکته قلبی باید از خوردن یا نوشیدن موارد زیر پرهیز نمود یا آنها را به ندرت و به میزان کم استفاده کرد: 
  • مواد غذایی حاوی قند یا شکر 
  • نوشیدنی ها و نوشابه های دارای شکر یا قند 
  • گوشت قرمز 
لاغری و نداشتن اضافه وزن برای پیشگیری از سکته قلبی مهم است. میزان غذای مصرفی ما باید تحرک و ورزش ما در تعادل باشد.  
پایین نگه داشتن کلسترول بد یا تنظیم کلسترول خون 
چربی تجمع یافته در رگ های قلبی یا مغزی، آغاز یک فاجعه سلامتی به شمار می روند. امروز یا فرداست که پلاک چربی داخل رگ های قلبی یا مغزی، رگ را به طور کامل مسدود نمایند و سکته قلبی یا سکته مغزی رخ دهد.  
برای تنظیم چربی خون باید چه کنیم؟ باید از مصرف مقادیر زیاد چربی اشباع (مانند روغن جامد) و چربی ترانس (مانند غذاهای سرخ شده) بپرهیزیم. اگر رژیم غذایی و ورزش نتوانند چربی خون ما را کنترل کنند، باید داروهای کنترل چربی خون مصرف کرد.  
کپسول ویتاگریپ حاوی عصاره هسته انگور است. این مکمل طبیعی می تواند به کنترل چربی خون ما کمک کند. مصرف روزی دو عدد از این کپسول می تواند برای ما مفید باشد. حتما پیش از مصرف بروشور داخل جعبه را مطالعه کنیم. 
در آزمایش خون، چربی خون با چه عبارت هایی مشخص می شود؟ 
مجموع کلسترول موجود در خون با عبارت Cholesterol, total یا Total cholesterol مشخص می شود. این عدد مهم است و مجموع مقدار کلسترول خوب، کلسترول بد و برخی از سایر انواع چربی ها را نشان می دهد.  
کلسترول خوب با مخفف آن یعنی HDL مشخص می شود. این نوع کلسترول در پیشگیری از سکته قلبی نقش مثبتی ایفا می کند. اگر مقدار HDL در خون ما کم باشد، احتمال بروز مشکلات قلبی مانند سکته بیشتر می شود. به طور معمول، کسانی که مجموع کلسترول خون بالایی دارند، HDL پایینی دارند. عوامل زیر باعث افزایش میزان کلسترول بد در خون ما می شوند: 
  • عوامل ژنتیکی و ارثی 
  • دیابت نوع دو (غیر وابسته به انسولین) 
  • سیگار کشیدن یا استفاده از سایر دخانیات مانند قلیان 
  • داشتن اضافه وزن 
  • کم تحرکی و ورزش نکردن 
کلسترول بد در آزمایش خون با حروف لاتین LDL نشان داده می شود. هر چه میزان کلسترول بد بیشتر باشد، خطر وقوع سکته قلبی هم بالاتر است. یکی از راه های اطمینان از تاثیر درمان کنترل کننده چربی خون، چک کردن کلسترول بد است. اگر درمان موثر باشد، LDL باید پایین بیاید.  
در کنار رژیم غذایی، تحرک و دارو گاهی مصرف مکمل های طبیعی هم می تواند به تنظیم چربی خون ما کمک کند. 
کنترل فشار خون بالا 
شایع ترین عامل ایجاد سکته مغزی فشار خون بالاست. فرد پس از سکته مغزی ممکن است تا مدت ها دچار ناتوانی باشد و حتی پس از ماه ها هم توانایی کامل خود را به دست نیاورد. بدیهی است که فشار خون بالا در وقوع سکته قلبی هم نقش دارد. 
یکی از راه های پیشگیری از وقوع سکته قلبی و مغزی پایین آوردن فشار خون است. نخستین اقدامی که به ذهن همه ما می رسد، کاهش یا قطع مصرف نمک دارای سدیم است. اگر با تعدیل مصرف نمک و افزایش مصرف سبزی ها و میوه ها فشار خون بالا، کنترل نشود، باید داروی ضدفشار خون مصرف کنیم. گاهی با وجود مصرف دارو هم فشار خون به خوبی کنترل نمی شود. در این موارد، مصرف کپسول ویتاگریپ حاوی عصاره هسته انگور ممکن است مفید باشد.  
فشار خون طبیعی چند روی چند باید باشد؟ 
انجمن قلب آمریکا فشار خون طبیعی را 12 روی 8 سانتیمتر جیوه یا 120 روی 80 میلیمتر جیوه یا پایین تر از آن می داند. 
سایر تغییرات در شیوه زندگی 
پیشگیری از سکته قلبی با کارهایی که در بالا نام بردیم، آغاز می شود. انجمن قلب آمریکا توصیه های دیگری هم دارد. فهرست تغییراتی که باید در زندگی خود ایجاد کنیم تا قلبی سالم داشته باشیم، شامل موارد زیر هم می شود: 
  • داشتن یک زندگی فعال و پرتحرک و پرهیز از نشستن زیاد 
  • نگه داشتن وزن بدن در محدوده ایده آل و دوری از اضافه وزن و چاقی با رژیم لاغری و ورزش 
  • کنترل قند خون در مبتلایان به انواع دیابت (احتمال مرگ قلبی در مبتلایان به دیابت در سن بالای 65 سالگی افزایش می یابد) 
  • کاهش میزان استرس (استرس بالا با افزایش فشار خون باعث زیاد شدن احتمال سکته مغزی و قلبی می شود) 
  • زیاده روی نکردن در نوشیدن مشروبات الکلی 
درباره کپسول ویتاگریپ 
عصاره هسته انگور یک آنتی اکسیدان طبیعی با منشا گیاهی محسوب می شود. هر کپسول ویتاگریپ دارای یکصد میلی گرم عصاره هسته انگور است. خاصیت آنتی اکسیدانی عصاره هسته انگور 20 برابر بیشتر از ویتامین سی و 50 برابر بیشتر از ویتامین E است. 
بر پایه این که چند کپسول ویتاگریپ در روز میل کنیم، غلظت خونی این آنتی اکسیدان قوی در بافت های گوناگون تفاوت دارد. به عنوان نمونه برای کم کردن کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب در پژوهش های پزشکی نشان داده شده است که مصرف بین دو تا چهار کپسول ویتاگریپ در روز لازم است.  
کپسول ویتاگریپ به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی قوی می تواند با سه مکانسیم زیر باعث پیشگیری از سکته قلبی یا مغزی شود: 
  • تنظیم چربی خون 
  • پایین آوردن فشار خون 
  • ترمیم و شاداب نگه داشتن سلول های دیواره رگ ها 
همچنین تاثیر کپسول ویتاگریپ در موارد زیر هم می تواند به کاهش مشکلات بیماران کمک کند: 
  • پیشگیری از پیری زودرس پوست و چین و چروک پوستی 
  • پیشگیری از افت حافظه و کمک به توقف پیشرفت بیماری آلزایمر و سایر انواع زوال عقل 
  • پیشگیری و کاهش علائم ناشی از یائسگی زنان مانند گرگرفتگی 
  • کمک به تاثیر بهتر درمان نازایی در زنان و مردان 
  • کاهش احتمال بروز انواع سرطان 
  • کمک به کاهش وزن و لاغری 
  • توقف پیشرفت آرتروز و کاهش درد ناشی از آن 
  • کمک به پایین نگه داشتن قند خون در مبتلایان به دیابت و پیشگیری از عوارض دیابت مانند مشکلات کلیوی 
کپسول ویتاگریپ را می توانید از داروخانه آنلاین تهیه نمایید. 

سکته قلبی با روش های زیر قابل پیشگیری است

سکته قلبی
مقالات سلامت
فهرست