سمینار شرکت های داروسازی چگونه باید برنامه ریزی و اجرا شود؟ 

  1. صفحه اصلی
  2. مقالات فارما
  3. سمینار شرکت های داروسازی چگونه باید برنامه ریزی و اجرا شود؟ 
 
گردهمایی، ایونت و سمینارهای علمی شرکت های داروسازی با سایر ایونت ها تفاوت دارد. شرکت های داروسازی روی دانش تولید دارو یا بهبود کیفیت زندگی انسان ها یا نجات جان آدمیان تمرکز دارد. برای این که بتوان از دارو و درمان دارویی صحبت کرد، باید جوانب متعدد و اجزای پرشماری را در نظر گرفت. 
بررسی نتایج کارآزمایی های بالینی، معرفی یک داروی تازه (لانچ دارو)، نشست بررسی آنچه در آینده باید در یک شرکت داروسازی تولید شوند (ادوایزری طراحی و تولید دارو)، انتخاب بهترین روش دارورسانی، بررسی عملکرد و مکانیسم عمل دارو، مقایسه داروها به لحاظ فارماکواکونومی و موارد مرتبط با سازمان های نظارتی یا رگولاتوری دارو از مهم ترین انواع برنامه های ایونت یا گردهمایی است که یک شرکت داروسازی ممکن است تمایل به برگزاری آن داشته باشد. 
شاید به تعداد تخصص های موجود در علم داروسازی، ایونت و سمینار در یک شرکت داروسازی بتوان در نظر گرفت. هر یک از آنها فضای خاص خود را می طلبد و اهداف خود را دنبال می کند. در این نوشتار به بررسی زوایای گوناگون مدیریت ایونت برای شرکت های داروسازی خواهیم پرداخت.  
هدف ایونت یا سمینار شرکت داروسازی چیست؟ 
هر یک از گردهمایی های یک شرکت داروسازی جمعیت هدف و همچنین مقصود تخصصی خود را دنبال می کند. نخست باید به این پرسش جواب داد که هدف از برگزاری این سمینار یا ایونت چیست؟  
هر ایونت باید یک هدف اصلی داشته باشد. ممکن است این هدف اصلی دارای چند هدف به عنوان اهداف واسط داشته باشد. داشتن بیش از یک هدف اصلی در یک ایونت یا سمینار امکان تمرکز روی هدف اصلی را از بین می برد. به عبارت دیگر، پولی که صرف یک ایونت با چندین هدف اصلی می شود، به هدر می رود. این در حالی است که برخی مدیران، اهداف چندگانه برای یک ایونت را نشانه صرفه جویی می دانند اما نتایج تحقیقات بازار به گونه دیگری است. 
به عنوان نمونه، یک ایونت از سوی شرکت داروسازی برای متخصصین تولید دارو گذاشته می شود تا یک مشکل مشخص مطرح شود. هدف این نشست تعیین روند پیدا کردن راه حل برای یک مشکل خاص در زمینه تولید داروی مشخصی است. یک گردهمایی دیگر، برای مطالعه یک مورد بیماری (case study) برنامه ریزی می شود. در این نشست قرار است متخصصین مربوطه در مورد این بیمار مشخص نظر خود را ابراز دارند. آیا فکر می کنید مدیریت این دو ایونت، مشابه هم است؟ 
شیوع ویروس کرونا و همه گیری ناشی از آن مدیریت ایونت و سمینارهای داروسازی را با تحول مواجه کرده 
روال تازه ای بر ایونت ها حاکم شده است. برگزاری ایونت ها و سمینارها به صورت مجازی یا به اصطلاح وبینارها، روال های پیشین برگزاری ایونت و سمینار داروسازی ها را دچار دگرگونی کرده است. پس از محدودیت های کرونایی، بیشتر متخصصین می خواهند حضوری و مانند سابق جمع شوند. اما آیا این حالت موقت نیست؟ 
چنین پیش بینی می شود که پس از عادی شدن شرایط، برخی افراد (شاید نزدیک به نیمی از آنها) دوباره تمایل داشته باشند به صورت غیرحضوری در برخی ایونت ها و سمینارها شرکت کنند. چرا؟ 
در طول همه گیری ویروس کرونا، لشکر نماینده های علمی داروسازی ها دچار این احساس شدند که کنار گذاشته شده اند. در همین دوران، مدیران اداری داروسازی ها احساس می کردند این همه فضای اداری با ارزش بالا و هزینه فراوان بلااستفاده است. حتی بسیاری از خدمات پزشکی و پرستاری به سمت ویزیت اینترنتی پزشکی، داروخانه آنلاین یا خدمات پرستاری در منزل سوق یافت.  
ناگهان همه متوجه یک خلاء شدند؛ خلاء جایگزین مجازی برای بسیاری از خدمات. در طول دو سال گذشته جای خالی خدمات دیجیتال در بسیاری از موارد پر شده است. اکنون افراد حس متفاوتی نسبت به گردهمایی آنلاین و مجازی دارند؛ حسی که شاید با گردهمایی رودررو تفاوت زیادی ندارد. 
تجربه حاضرین در ایونت و سمینار داروسازی ها مهم ترین نکته ای که باید به آن توجه کرد 
سازماندهی و مدیریت یک ایونت از سوی شرکت داروسازی به طور معمول متوجه محتوایی است که رد و بدل می شود. باید اذعان کرد که بخواهیم یا نخواهیم تجربه حسی حاضرین بیشترین تاثیر را در آنها خواهد داشت. ایونت یا سمینار داروسازی ها باید به گونه ای برنامه ریزی و اجرا گردد که بهترین تجربه ممکن را در حاضرین پدید آورد. 
برای این که تجربه متفاوت و مثبت در یک ایونت رخ دهد باید توجه خود را از نقطه آغاز متمرکز نمود مانند: 
  • برندینگ در حد معقول 
  • پروموشن متریال متناسب 
  • اینترنت مارکتینگ مطابق هدف 
  • تبلیغات در شبکه های اجتماعی مرتبط 
نکات مهم در برگزاری ایونت و سمینار داروسازی ها 
هر قدر که برگزارکنندگان ایونت و سمینار برای داروسازی ها با فضای حاکم بر این شرکت ها آشناتر باشند، احتمال موفقیت آنها بیشتر است. برای برگزاری یک ایونت یا سمینار موثر داروسازی باید به موارد زیر توجه کرد: 
  • بودجه بندی و مدیریت مالی همه اجزای ایونت یا سمینار 
  • ثبت و اخذ مجوزهای لازم مانند امتیاز بازآموزی در گردهمایی علمی 
  • برنامه ریزی مراحل، از جمله مدیریت سخنرانان و امور مربوط به آنها 
  • مشخص کردن همه مواردی که باید روی کاغذ، مقوا یا سایر متریال ها چاپ شوند و برنامه ریزی دقیق برای آنها شامل ویرایش نوشته ها پیش از چاپ نهایی 
  • برنامه ریزی برای تبلیغ گردهمایی به صورت دیجیتال یا غیردیجیتال 
  • مدیریت ثبت نام از شرکت کنندگان (در صورت نیاز) 
  • مدیریت اقامتی و میزبانی 
  • مدیریت لجستیک و عملیات شامل رفت و آمدها و سایر موارد مربوطه 
زیمکو آماده برگزاری و مدیریت ایونت و سمینار داروسازی ها 
گروه بازاریابی دارویی زیمکو این امکان را برای مشتریان خود فراهم ساخته است که مدیریت برگزاری ایونت و سمینار آنها را برعهده بگیرد. دانش و تجربه بالای عوامل مدیریتی و اجرایی زیمکو در همه جوانب کاری شرکت های داروسازی از مهم ترین نقاط قوت تیم زیمکو در مدیریت رویدادها و ایونت های شرکت های داروسازی به شمار می رود.  

سمینار شرکت های داروسازی چگونه باید برنامه ریزی و اجرا شود؟ 

ایونت و سمینار شرکت های داروسازی چگونه باید برنامه ریزی و اجرا شود؟
مقالات فارما
فهرست