سرطان پستان چیست؟
گفتیم که سرطان یعنی تکثیر بی رویه سلول های غیرطبیعی. در سرطان پستان هم هنگام تکثیر سلول های طبیعی مشکلی شاید در ژن ها پیش می‌آید که باعث ایجاد یک یا چند سلول غیرطبیعی می شود و این سلول ها می توانند بسیار سریع و زیاد تکثیر پیدا کنند.
سرطان پستان چندین نوع دارد. هر نوع سرطان پستان بر این اساس نامگذاری می شود که منشا سلول های سرطانی از کدام نوع سلول های پستان باشد. به عبارت دیگر در ابتدا اختلال تکثیر در کدام بافت پستان به سلول‌های سرطانی منجر شده است.
پستان از سه نوع بافت تشکیل شده است:
لبول ها که کار تولید شیر را انجام می دهند،
مجراها که کارشان انتقال شیر به نوک پستان است و
بافت همبند (شامل کمی چربی و بافت لیفی-شکل) که لبول ها و مجراهای مختلف را به هم متصل می کند.
سرطان پستان ممکن است از هر یک از این بخش ها آغاز شود، اگرچه بیشتر موارد سرطان پستان از منشا لبول یا مجاری هستند.
متاسفانه سلول های سرطان پستان می توانند از راه گردش خون یا راه های لنفاوی (راه هایی در بدن که حاوی لنف هستند و برای تنظیم محیط بین سلولی اهمیت زیادی دارند) به جاهای دیگر بدن بروند. وقتی سلول های سرطانی از منشا اولیه خود به سایر جاهای بدن تهاجم پیدا می کنند به آن متاستاز (یا توده سرطانی ثانویه) می گوییم.
با انواع سرطان پستان آشنا شویم؟
دو نوع بسیار شایع سرطان پستان به قرار زیر هستند.
کارسینوم مجرایی (داکتال) مهاجم
نخستین سلول های سرطانی از بافت مجرای پستان منشا گرفته است و بتدریج تکثیر پیدا می کند و به سایر بافت های پستان و اعضای بدن مهاجرت می کند. به همین دلیل این سرطان مهاجم می تواند در سایر نقاط بدن باعث ایجاد متاستاز یا توده سرطانی ثانویه شود.
کارسینوم لبولی مهاجم
در این نوع سرطان پستان، نخستین سلول های سرطانی از لبول پستان سرچشمه گرفته اند و بتدریج به سایر جاهای پستان هم رسیده اند. متاسفانه این نوع سرطان پستان هم می تواند به سایر نقاط بدن متاستاز بدهد.
البته لازم به ذکر است که سرطان پستان انواع دیگری هم دارد که با شیوع کمتری همراه هستند.

سرطان پستان چیست؟

مقالات سلامت
فهرست