سرطان خون یا لوسمی چیست؟
در مغز استخوان سلول‌های گوناگونی وجود دارند که هر کدام از آنها یکی از انواع گلبول های خون یا پلاکت را می سازند. اگر این سلول های خونساز سرطانی شوند سرطان خون یا لوسمی ایجاد می شود.
وقتی یک گروه از سلول های مغز استخوان سرطانی می شود، رده خاص گلبول های خون که توسط آن سلول ها تولید می شدند به صورت نابالغ یا نارس و معمولا با تعداد زیاد در خون دیده می شوند زیرا سرعت تکثیر سلول های سرطانی زیاد است و فرصت بالغ شدن به گلبول ها داده نمی شود.
از طرف دیگر، سلول های سرطانی خون بیشتر عمر می کنند. همه این عوامل منجر می شوند در آزمایش خون افراد مبتلا به سرطان خون، در کنار سایر سلول های طبیعی، سلول های نارس به تعداد زیاد وجود داشته باشد.
بیشترین گلبولی که با سرطان آن روبه رو می شویم، گلبول های سفید هستند. گلبول های سفید سرطانی و پرتعداد ممکن است در بخش های مختلف بدن تجمع یابند و کارکرد عادی اعضای سالم بدن را با اختلال روبه رو سازند.
تفاوت سرطان خون با سایر انواع سرطان
سرطان هایی که از سایر نقاط بدن مانند روده یا ریه آغاز می شوند، ابتدا در عضو مربوطه رشد می کنند اما ممکن است در مراحل پیشرفته به مغز استخوان تهاجم داشته باشند و به اصطلاح به مغز استخوان متاستاز دهند. سرطانی که از عضو دیگر بدن آغاز شده و در مغز استخوان باعث ایجاد توده سرطانی ثانویه شده، سرطان خون محسوب نمی شود بلکه سرطان همان عضو اولیه است که به طور ثانویه به مغز استخوان متاستاز داده است.
در سرطان خون، منشا آغاز سرطان از خود مغز استخوان است نه عضو دیگر بدن.
انواع سرطان خون
سرطان خون را به طور کلی می توان به دو نوع حاد و مزمن و تقسیم کرد. در سرطان خون حاد در آزمایش خون بیماران، سلول ها نارس تر هستند یعنی سلول های سرطانی بسیار کم به سلول های عادی خون شباهت دارند.
در آزمایش خون مبتلایان به سرطان خون مزمن، سلول های سرطانی رسیده تر هستند و شباهت زیادی به سلول های طبیعی خون دارند. به عبارت دیگر، در سرطان خون مزمن، گلبول های سفید سرطانی تا حدی بلوغ پیدا می کنند اما به بلوغ کامل نمی رسند. به همین دلیل تا حدودی توانایی مبارزه با عفونت ها را دارند اما نمی توانند به خوبی گلبول های سفید طبیعی با عفونت ها مبارزه کنند.
به همین دلیل سرطان خون مزمن در بسیاری از بیماران تا مدت ها مشکلی ایجاد نمی کند و گاهی فقط در آزمایش خون برای چکاپ تشخیص داده می شود. متاسفانه سرطان خون مزمن مقاوم تر است و درمان آن نسبت به سرطان خون حاد مسیر دشوارتری دارد.

سرطان خون یا لوسمی چیست؟

مقالات سلامت
فهرست