دیجیتال مارکتینگ دارویی و هفت دلیل برای نیاز داروسازی ها به آن
اگرچه همه گیری جهانی ویروس کرونا باعث شد در زمینه های دیجیتال رشد بسیار سریعی را شاهد باشیم، اما دیجیتال مارکتینگ دارویی به خصوص در ایران هنوز فرسنگ ها از این قافله عقب است. این در حالی است که آمار و ارقام نشان می دهد مردم ایران تا حد بسیار زیادی دیجیتال شده اند.
نفوذ اینترنت موبایل در سال 1399 در ایران بیش از 43 درصد رشد داشته است یعنی هم اکنون بیش از 84 میلیون سیمکارت تلفن همراه به دیتا وصل می شوند. در همین حین در حدود ده میلیون اشتراک اینترنت ثابت وجود دارد. نتیجه همه این آمار نشان می دهد که فراگیرترین شبکه ای که همه جمعیت ایران به آن وصل می شوند، اینترنت است.
چرا دیجیتال مارکتینگ دارویی مورد توجه قرار نگرفته است؟
قوانین سختگیرانه سازمان های نظارتی در مورد آگاهی رسانی دارو عامل مهم کندی حرکت داروسازی ها در زمینه بازاریابی دیجیتال است. اما نکته همین جاست! بسیاری از شرکت های دارویی، دیجیتال مارکتینگ را جدی نگرفته اند. در چنین وضعیتی، آن دسته از شرکت های دارویی که با استراتژی مشخص به بازاریابی دیجیتال روی بیاورند، برنده خواهند شد.
نگرانی بیش از حد و کندی تصمیم گیری باعث فلج شدن هر بیزینس می شود. به جای این که دلهره فردا را پرورش دهیم، بهتر است انرژی مثبت خود را روی فعالیت امروز متمرکز کنیم.
در ادامه این مقاله به هفت دلیلی می پردازیم که نشان می دهد داروسازی ها و واردکنندگان محصولات دارویی باید دیجیتال مارکتینگ دارویی را جدی بگیرند.
بسیاری از تصمیمات افراد بر اساس اطلاعات موجود در فضای مجازی گرفته می شود
چه خوشایند ما باشد چه نباشد فقط در حدود سی درصد مردم هنوز دوست دارند اطلاعات لازم برای تصمیم گیری خرید را از فروشنده دریافت کنند. هفتاد درصد مردم ترجیح می دهند اطلاعات لازم برای تصمیم گیری در مورد خرید را از راه جستجو در گوگل به دست بیاورند. آنها به موتورهای جستوگر بیش از نیروی انسانی ایمان دارند. اکنون فکر می کنید کدام دارو بیشتر با استقبال عمومی همراه است؟
ویزیت پزشکان توسط نمایندگان علمی بسیار دشوار شده است
برخی از پزشکان در سال بیش از دو هزار کال (call) دریافت می کنند. برنامه کاری پزشکان فشرده شده و بیشتر آنها ترجیح می دهند هر وقت خودشان دوست دارند، محتواها را مطالعه و بررسی کنند.
آیا محتوای موجود در فضای مجازی به اندازه ویزیت حضوری موثر است؟ دیجیتال مارکتینگ دارویی درست مانند این می ماند که داروسازی ها پای خود را لای در مطب پزشکان گذاشته اند و نمی گذارند ارتباط قطع شود. اگر شرکت های دارویی می خواهند با دیجیتال مارکتینگ همان تاثیر ویزیت حضوری را روی پزشکان بگذارند باید محتواهایی منحصر به فرد و جذاب آماده نمایند.
سهولت دسترسی به اطلاعات
دیجیتال مارکتینگ دارویی امکان دسترسی آسان به اطلاعات دارو و درمان را فراهم کرده است. در یک دیجیتال مارکتینگ موفق باید بتوانیم همه اطلاعات مهم در مورد یک دارو را در یک صفحه بگنجانیم. این اطلاعات باید به راحتی قابل جستجو باشد.
این اطلاعات باید به قدری مطابق ذهنیت و رفتار مشتریان طراحی شود که حتی نمایندگان علمی هنگام ویزیت خود ترجیح دهند از آنها به جای محتوای چاپی استفاده کنند.
از این جهت شاید داشتن یک لیست از نشانی ایمیل پزشکان و ارسال مرتب اطلاعات مربوطه به شکلی جذاب و چشم نواز مفید باشد و مدت زمان قرار گرفتن برند ما در معرض دید پزشک را افزایش دهد.
یکسان سازی پیامی که به پزشکان ارائه می شود
در حالی که چگونگی ارائه پیام بازاریابی دارویی ممکن است بتواند برای هر پزشک یا مسوول خرید داروخانه جداگانه تصمیم گیری شود، همه شرکت ها دوست دارند پیام به طور یکسان به همه جمعیت هدف برسد. در این موارد، دیجیتال مارکتینگ دارویی می تواند خیال مدیران بازاریابی و فروش را راحت نماید.
دو مورد را برای انجام چنین ماموریتی پیشنهاد می کنیم:
تهیه ویدیوهایی که به صورت واقعی و با صورت اشخاص تهیه شده است،
ابزار تعاملی (interactive) که علاوه بر ارائه پیام، به پرسش های آنها پاسخ می دهد
بیماران خودشان به طور فعالانه مراقب سلامت خود هستند
دورانی که بیماران برای سالم ماندن به طور کامل به پزشک و پرستار وابسته بودند، گذشته است. امروزه بسیاری از بیماران اطلاعاتی مانند قند خون، فشار خون، درصد اشباع اکسیژن شریانی و بسیاری از اطلاعات پزشکی را در اپلیکیشن های گوشی خود نگهداری می کنند.
حالا شرکت های دارویی می توانند ضمن ارائه خدمات دیجیتال به بیماران، اطلاعات گرانبهای رفتار سلامتی آنها را جمع آوری کنند. در عین حال که حریم شخصی هر فرد رعایت می شود، از مجموع این اطلاعات برای بهبود برنامه های افزایش پذیرش درمان توسط بیماران یا پشتیبانی از بیماران می توان بهره برد.
پزشکان دیجیتال اطلاعات دیجیتال را دوست دارند
با استفاده روزافزون از سیستم های ثبت نسخه الکترونیکی، پزشکان بیشتر و بیشتر جذب محیط دیجیتال شده اند. به جرات می توان گفت برخی از پزشکان علاقه بیش از حدی به فضاهای دیجیتال پیدا کرده اند. به همین دلیل پزشکان ارج بیشتری برای شرکت های دارویی قائل می شوند که دیجیتال مارکتینگ دارویی را جدی می گیرند.
در واقع، آنها شرکت هایی که در فضای دیجیتال فعال هستند را از خودشان می دانند. برخی پزشکان اعتقاد دارند، شرکتی که در فضای دیجیتال فعالیت مناسبی ندارد، محصولاتش هم از رده خارج است!
اگر ما دیجیتال مارکتینگ دارویی انجام ندهیم، رقیب از ما پیشی می گیرد
دو سالی است که دیجیتال مارکتینگ دارویی در بین شرکت های دارویی ایران مورد توجه قرار گرفته است. به طور حتم، بنا به دلایلی که گفتیم، شرکت هایی که دیجیتال مارکتینگ دارویی را جدی بگیرند، از رقبای خود سبقت می گیرند و این امر در ارقام فروش آنها به تدریج خود را نشان خواهد داد.
تردیدی نیست که همه فعالیت های بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ ختم نمی شود. اما باید پذیرفت که اهمیت آن در همه کسب و کارها از جمله بیزینس دارویی با سرعت زیادی در حال ازدیاد است.
زیمکو با پشتوانه افرادی که از پیشتازان دیجیتال مارکتینگ دارویی در ایران به شمار می روند، آماده است تا انواع خدمات دیجیتال مارکتینگ دارویی با استراتژی های گوناگون را به شرکت های دارویی ارائه نماید. اکنون با ما تماس بگیرید.

 

دیجیتال مارکتینگ دارویی

دیجیتال مارکتینگ دارویی و هفت دلیل برای نیاز داروسازی ها به آن
مقالات فارما
فهرست