این روزها ترس از بیماری کرونا بسیار همه گیر شده است.
 
استرس از مبتلا شدن به این بیماری در تمامی گروه سنی موجب از بین رفتن آرامش درونی افراد مختلف جامعه گردیده است. 
در این بین افرادی که بیماری های زمینه ای مانند دیابت، سرطان و … دارند، به دلیل وجود بیماری زمینه ای خود بیشتر دستخوش اضطراب و استرس هستند. 
در این مقاله می خواهیم بررسی کنیم که خطر ابتلا به بیماری کرونا برای افراد سرطانی چقدر است؟ و راه های پیش گیری از ابتلا به این بیماری در بیماران سرطانی به چه صورت است؟ 
 
آیا همه مبتلایان به سرطان در صورت ابتلا به عفونت با ویروس کرونای تازه در معرض خطر جدی و بیشتری هستند؟ 
به لحاظ خطری که در صورت ابتلا به عفونت با ویروس کرونای تازه متوجه بیماران سرطانی است، این افراد را باید به سه گروه تقسیم کرد: 
گروه اول: افرادی که در حال شیمی‌ درمانی هستند، مانند کسی که نوبت قبلی شیمی‌ درمانی را انجام داده‌ و در چند روز آینده مجددا باید شیمی درمانی شود. 
این گروه در صورت ابتلا به عفونت کرونا، در معرض بیشترین خطر قرار دارند؛ زیرا گلبول‌های سفید آنها از نظر تعداد کم است و در نتیجه، دستگاه ایمنی آنها هم به لحاظ ایمنی پادتنی (موادی که از برخی از گلبول‌های سفید خون ترشح می‌شود) و هم به لحاظ ایمنی سلولی بسیار ضعیف است. 
گروه دوم: این افراد خود به دو زیر مجموعه تقسیم می شوند: 
دسته نخست کسانی هستند که شیمی‌درمانی آنها به پایان رسیده است، ولی هنوز کمتر از شش ماه از آخرین مرحله ی شیمی درمانی آنها می‌گذرد، مانند بیماری که جراحی سرطان پستان انجام داده، شیمی‌درمانی را کامل کرده اند، اما هنوز شش ماه از آخرین نوبت شیمی‌درمانی آنها نگذشته و هنوز قرص هورمونی مصرف می‌کند. 
دسته دوم کسانی هستند که به نوعی از سرطان مبتلا شده‌اند که نیازی به شیمی‌درمانی ندارد، مانند مبتلایان به نوعی سرطان خون به نام لوسمی مزمن لنفوسیتی معروف به CLL. در این گروه، وضع گلبول‌های سفید خون تقریبا نزدیک به حالت عادی است و به همین دلیل، در صورت ابتلا به عفونت با ویروس کرونا، در معرض خطر متوسط قرار دارند. 
گروه سوم: افرادی که سرطان داشته‌اند و درمان شده‌اند، اما از آخرین نوبت درمان آنها بین شش ماه تا ۵ سال می‌گذرد.این گروه در صورت ابتلا به عفونت با ویروس کرونای تازه، کمی بیشتر از افراد عادی در معرض خطر قرار دارند و به اگر سریع اقدام کنند کاملا بهبود خواهند یافت. 
 
راه کارهای پیش گیری از ابتلا به کرونا در بیماران سرطانی 
-       به جای یک متر، دو متر فاصله از دیگران را رعایت کنند. نه تنها به افراد دارای علائم تنفسی مانند عطسه و سرفه، بلکه به افراد سالم هم زیاد نزدیک نشوند. 
-       مرتب دست‌ها را با آب گرم و صابون بشویند. 
-       برای خشک کردن دست از حوله نمناک استفاده نکنند، بلکه حوله را در جایی مثلا روی شوفاژ قرار دهند که کامل خشک شود و آن را زود به زود عوض کنند. 
-       از گذاشتن حوله‌ها و لباس‌های کثیف بر روی هم در نزدیکی محل استقرار خود بپرهیزند؛ زیرا این موارد محل رشد میکروب‌ها به شمار می‌آیند. 
-       تا جایی که امکان دارد از خانه خارج نشوند و اگر سایر افراد خانواده مجبور به بیرون رفتن از خانه هستند، فرد خود را قرنطینه کند. 
-       برای مراجعه به پزشک معالج حتما از ماسک و دستکش استفاده کنند و تا جایی که امکان 
دارد به مطب مراجعه کنند نه بیمارستان. 
-       به هیچ وجه با افرادی که به کرونا مبتلا شده اند و بهبود یافته اند تا تقریبا 1 ماه تماسی نداشته باشند. 
-       اگر داروی خاصی مصرف می کنند که سیستم ایمنی بدن را پایین می آورد حتما از پزشک خود داروی جایگزین بگیرند و یا از پزشک خود بخواهند موارد احتیاطی را برایشان توضیح دهید. 
 
راهکارهای تقویت سیستم ایمنی بدن افرادی که مبتلا به انواع سرطان هستند 
-       داشتن بهداشت شرط نخست در تقویت دستگاه ایمنی است. 
-       خواب کافی کلید دستیابی به ایمنی بالاتر بدن است. شش ساعت، حداقل زمان لازم برای خواب محسوب می‌شود، اما داشتن هفت تا هشت ساعت خواب عالی است. 
-       تغذیه متناسب و متنوع اهمیت زیادی در ارتقای ایمنی بدن دارد. خوردن بیشتر سبزی‌ها و میوه‌های تازه، غلات، حبوبات و لبنیات در حفظ سطح ایمنی بدن بسیار موثر است. 
-       آرامش، نکته دیگری است که به ایمنی بدن کمک می‌کند. استرس و اضطراب باعث تضعیف بیشتر ایمنی بدن ‌می‌شوند.
 
این مقاله توسط گروه مشاورین بازاریابی زیمکو تهیه شده است 
 

خطر ابتلا به بیماری کرونا در افراد سرطانی 

خطر ابتلا به بیماری کرونا در افراد سرطانی
مقالات سلامت
فهرست