اینستاگرام داروسازی ها چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

  1. صفحه اصلی
  2. مقالات فارما
  3. اینستاگرام داروسازی ها چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟
نخستین پرسش که به ذهن می رسد این است: به اشتراک گذاشتن تصویر و یک داروسازی چه فصل مشترکی با هم دارند؟ پاسخ این پرسش ممکن است برای برخی افراد بسیار غیرمنتظره باشد. اینستاگرام برای داروسازی ها در حکم یک وسیله ارتباطی با طیف وسیعی از مخاطبان است. در این بین جوانان، بیماران مصرف کننده داروی همان داروسازی و افرادی که بیشتر از خواندن به دیدن علاقه دارند بیشترین سهم را به خود اختصاص می دهند.
اینستاگرام چیست؟ 
مفهوم شبکه های اجتماعی در سال 2010 میلادی با تشکیل تالارهای گفتگو یا در زبان انگلیسی فروم ها (forums) آغاز شد. در سال 2012 فیسبوک شکل تازه ای از شبکه اجتماعی را به دنیای دیجیتال عرضه کرد که با واکنش مثبت بسیار زیادی همراه شد.
اینستاگرام یکی از شبکه های اجتماعی محسوب می شود که با تمرکز بیشتر بر اشتراک تصویر بنا نهاده شد. هم اکنون بیش از یک میلیارد حساب کاربری فعال در اینستاگرام در حال تولید و تماشای محتوا هستند.
از بین این یک میلیارد حساب کاربری، در حدود سی میلیون مورد به کسب و کارهای گوناگون اختصاص دارد. شاید باورش دشوار باشد ولی به صورت روزانه در حدود 250 میلیون اکانت از صفحات این بیزینس ها در اینستاگرام بازدید می کنند.
کاربران اینستاگرام داروسازی ها چه خصوصیاتی دارند؟ 
در مقاله های قبلی درباره اهمیت وب سایت برای داروسازی ها و خصوصیات آن صحبت کردیم. وب سایت بیشتر توسط افراد کم تحرک و باتجربه تر مورد استفاده قرار می گیرد.
کاربران اینستاگرام داروسازی ها عمدتا از گروه سنی 18 تا 30 ساله هستند. کسانی بیشتر از اینستاگرام استفاده می کنند که فعال و به‌روز هستند. کسانی که تغییرات سریع جهان را با سرعت بالا دنبال می کنند، در موبایل خود به اینستاگرام نگاه می کنند، نه وب‌سایت ها.
اینستاگرام این فرصت را برای داروسازی ها فراهم می کند که درباره داروی کنونی و آینده خود به داستان گویی بپردازند و دنبال‌کنندگان خود در اینستاگرام را به واکنش و تعاملی متفاوت وادار سازند.
اینستاگرام پتانسیل نامحدودی برای دستیابی به مخاطبان جدید دارد؛ مخاطبانی که تشنه شنیدن داستان در شکلی متفاوت هستند. از آن جایی که بیماران یعنی مشتریان نهایی داروسازی ها در اینستاگرام حضوری فعالانه دارند، حضور داروسازی ها در اینستاگرام الزامی و اجباری است.
چه محتوایی برای کاربران اینستاگرام داروسازی ها جذاب تر است؟ 
کاربران اینستاگرام آماده پذیرش هر محتوای اصیلی هستند که در سطح یا عمق احساسات و هیجانات آنها را تحریک کند.
باید واکنش و آمار ارقام تعامل کاربران با محتواهای مختلف خود را بسنجیم. آن وقت می فهمیم که کاربران ما از چه پست هایی بیشتر خوش شان آمده است. می توانیم پست ها را بیشتر به آن سمت و سو سوق دهیم.
بیشتر مخاطبان اینستاگرام داروسازی ها به پست هایی با موضوعات زیر علاقه دارند:
  • آموزش
  • راهنمایی
  • تشویق
  • کمک به آن دسته از دنبال کنندگان در اینستاگرام که نیاز خاصی دارند (پشتیبانی از بیماران)
داروسازی ها در اینستاگرام چه باید بکنند؟ 
در حقیقت آنچه در اینستاگرام بیشترین اهمیت را دارد، کیفیت بالای تصویر و یونیک (منحصر به فرد) بودن آن است. محتوای داروسازی ها در اینستاگرام باید اصیل، دارای مفهوم، و در صورت امکان دارای عناصر تفریحی و به اصطلاح انگلیسی آن، fun باشد.
در نظر بگیرید جوانی را که همین طور که در حال حرکت است موبایل در دستش است و ستوری ها یا پست های اینستاگرام خود را نگاه می‌کند. او دوست ندارد به یک وب سایت یا یک دکمه فراخوان اقدام (Call To Action) ارجاع شود. او دوست دارد در همین پلتفرمِ اینستاگرام با محتوای جذاب به گونه ای ارتباط برقرار کند و اگر محتوا برایش بسیار جذاب باشد تعامل نشان دهد.
به عنوان نمونه، آنها دوست دارند ببینند روی چه داروی جدیدی در حال مطالعه و طی مراحل تولید هستیم. آنها دوست دارند یک یا چند پزشک درباره بیماری توضیحاتی بدهد. به عنوان نمونه، این توضیحات باید به گونه ای باشد که هم در ویدیوی کوتاه هم برای علاقمندان به جزییات در ویدیوی بلند آماده شود.
گروه بازاریابی دارویی زیمکو آماده پذیرش مدیریت کامل اینستاگرام داروسازی های معتبر است. تیم هنری و تیم محتوای زیمکو کارهای متناسب با بودجه هر داروسازی و بر پایه استراتژی مورد نظر را آماده و منتشر خواهد کرد.
استراتژی داروسازی ها در اینستاگرام چه باید باشد؟ 
داروسازی ها در اینستاگرام در حال صحبت درباره سلامت هستند. تصویر همراه با این محتوا باید بتواند با یک موضوع شخصی مثلا بیماری یا با احساسات مخاطب ارتباط برقرار کند. به عنوان نمونه، چنین استراتژی در اینستاگرام یکی از داروسازی های بین المللی وجود دارد:
  1. تقویت دانش عمومی درباره حقایق بیماری ها
  1. معرفی جاذبه های دیدنی اطراف دانشگاه ها برای دانشجویان
  1. اسپانسر شدن فستیوال های موسیقی و هدایت مخاطبان برای شرکت در آنها
  1. مشارکت با اینفلوئنسرها در زمینه های سلامت
بیماران و مشتریان داروهای داروسازی ها به اینستاگرام به چشم یک تالار گفتگو نگاه می کنند. جایی که می توانند تجارب خود درباره بیماری و درمان را با دیگران به اشتراک بگذارند. اگر بیماران چنین حسی نسبت به اینستاگرام داروسازی نشان دهند، این داروسازی در انجام رسالت خود در اینستاگرام موفق بوده است.
اینستاگرام می تواند یک پلتفرم بسیار مفید برای افزایش آگاهی بیماران نسبت به بیماری و درمان ها باشد. اگر ما دقت کنیم می بینیم که هر بیماری یا شرایط پزشکی جامعه خاص خود را در اینستاگرام دارد. ما باید به ندای آنها گوش بدهیم و ببینیم دنبال یادگیری یا صحبت درباره چه مواردی هستند. همان را به آنها به زیبایی و شیوایی ارائه کنیم.
برخی بیماری ها با اَنگ اجتماعی همراه هستند. به اشتراک گذاشتن تجارب بیماران در اینستاگرام یا ترتیب دادن صحبت دو نفره دو تن از بیماران با هم می تواند به کاهش چنین عوارض اجتماعی بسیار کمک نماید.
یکی دیگر از مواردی که داروسازی ها کمتر به آن اهمیت داده اند، استفاده از محتوای فالورها است. اگر یک فالور ستوری یا پست مناسبی درباره بیماری یا درمان می گذارد، خوب است داروسازی ها آن را با دیگران به اشتراک بگذارند.
یکی از نقاط ضعف اینستاگرام برای داروسازی ها این است که امکان صحبت درباره بی خطری یا بهتر است بگوییم عوارض دارویی چندان مهیا نیست. اگر هر داروسازی برای این مانع قانونی یک ترفندی بیندیشد، اینستاگرام بهترین شبکه اجتماعی برای داروسازی ها به شمار می رود.

اینستاگرام داروسازی ها چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

اینستاگرام داروسازی
مقالات فارما
فهرست