خدمات و استراتژی هدفمند فروش یکی از مهم ترین و اصلی ترین گام ها برای شرکت به شمار می رود.
هدف اصلی هر شرکتی بالا بردن فروش محصولاتش می باشد پس باید با اهداف طلایی برای تیم فروش خود برنامه ریزی کنیم . برای برنامه ریزی هدفمند و البته سودمند در نظر گرفتن موارد ذیل الزامی است:
- رفتار مصرف کننده
در واقع شناخت رفتار مصرف کننده یکی از مهم ترین ارکان تیم فروش به حساب می آید، اینکه مصرف کننده چقدر به محصول نیاز دارد و در چه رده سنی است و یا در کدام طبقه ی اجتماعی و مالی قرار دارد، عواملی هستند که حتما باید بدان توجه شود.
- تحقیقات بازار
شناخت نیازهای بازار و شرکت های رقیب دو عاملی هستند که هر شرکتی باید به دقت آن را بررسی نماید و اگر این تحقیق و بررسی صورت نگیرد به جرات می توان گفت که میزان فروش می تواند به حداقل و حتی صفر برسد.
- مهندسی فروش
به یاد داشته باشید که برای پیدا كردن راههای جدید ورود به آینده و ساختن محصولات و محیطهای تازه كه منافع آن متوجه ما باشد نه رقیبان، باید موقتا هرچه در ذهن داریم را خارج كنیم و ذهن خود را صفر كنیم. اندیشههای سال قبل خود را نابود كرده و با خلاقیت به بازآفرینی و ابداع محصولات خود برسیم. خلاقیت به معنای تغییر در رفتار دیروز است نه انتقاد از رفتار گذشته و مهندسی فروش بر مبنای خلاقیت فردی در فروش شكل گرفته است .
استراتژی بازاریابی
بازاریابی شاخ و برگ های متعددی دارد که هر شرکتی با توجه به نوع فعالیت خود باید نوع بازاریابی خود را تعیین کند که در دسته های زیر قرار می گیرند:
- بازاريابي تحليلي
- بازاريابي رفتاري
- بازاريابي محتوا
- بازاريابي كارآفريني
- بازاريابي تبليغاتي
- بازاريابي اثربخش
- بازاريابي محصول – شركت
- بازاريابي تجربي
- بازاريابي مفهومي
- بازاريابي يكپارچه با رويكرد ارزش افريني و تدوين برنامه راهبردي براي ذينفعان تجاري
لازم به ذکر است که تعیین نوع استراتژی بازاریابی با توجه به نوع و کیفیت محصول های شرکتی، انتخاب می شود.
- هدف گذاری و بودجه
هدف گذاری و توجه به چشم اندازهای اهداف بلند و کوتاه مدت وظیفه ی یک گروه مشاوره و بازاریابی حرفه ای است که در ابتدا این اهداف را شناسایی کند و سپس با توجه به بودجه ی شرکت، برنامه ریزی هدفمندی طراحی می کند تا با توجه به بودجه به اهداف تعیین شده توسط شرکت دست یابند.
- سناریو منطقی فروش
هزینههای بازگشت سرمایهگذاری (ROI) شما برای ساخت تبلیغات فروش، بازاریابی و رسیدن به اهداف فروشتان، از بین خواهد رفت؛ مگر در صورتی که شما سناریو منطقی برای فروش خود نداشته باشید)
در حقیقت برای داشتن حداکثر تاثیرگذاری در بازار فروش و کسب و کار و برندمان، باید قدم به قدم موارد فرآیندهای مربوط به آن را رعایت کنیم و رعایت اصول سناریونویسی موفقیت را برای شرکت ها تضمین خواهد کرد.